به گزارش اکوایران، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این گفتگو با اشاره به برگزاری دومین مزایده بزرگ معدنی گفت: ما  ۶ هزار محدوده را ما به مزایده گذاشتیم که فقط ۷۰۰ معدن واگذار شد. با توجه به این که دومین مزایده بود. عملا شرایط به نحوی الان آماده هست برای ترک تشریفات و واگذاری از طریق مذاکره با کسانی که متقاضی هستند.

او ادامه داد: من می‌خواهم دعوت کنم از تعاونی‌ها که دسترسی به سرمایه‌های خرد مردم دارند و بیایند معدن تملک بکنند، بیایند در واگذاری معادن شرکت بکنند. اینگونه اطمینان لازم هم به مردم داده می‌شود که سرمایه‌شان حفظ می‌شود، به جای این که این‌ها را بدهیم به سرمایه گذاران. البته من مخالف آن نیستم که سرمایه‌گذاران بدهیم، ولی خیلی علاقمندیم که این را به بخش تعاونی بدهیم.

علی آبادی در مورد بخشنامه جامع معدن هم گفت:تدوین بخش اکتشاف و بهره برداری رو به اتمام است و انشاالله به زودی اعلام خواهد شد. اما تدوین بخش فر آوری شاید مثلا یک، دو یا سه ماهی طول بکشد.

وزیر صمت افزود: ما درحال تدوین بخشنامه جامع معدن هستیم که آن را هم صادر خواهیم کرد. در این بخشنامه دستورالعمل‌ها را تجمیع کردیم تا کار برای معدن کاران ساده شود و فهم آسان‌تری داشته باشد.  

او در بخش دیگری از اظهاراتش از فعال شدن 70 معدن سخن گفت و افزود: درضمن ۷۰ معدن راکد اخیرا الحمدالله فعال شد که به نظرم خبر خوبی است، ۲۱ بسته معدنی شامل محدوده‌های کوچکی که قبلا به آن علاقه نشان نمی‌دادند، ولی از تجمیع این‌ها، این‌ها اقتصادی شدند، آماده هست برای واگذاری.

علی آبادی ادامه داد: بزرگترین پایگاه امداد و نجات کشور در طبس آماده راه اندازی هست و  هدف آن در واقع امداد و نجات برای معدن کاران است، ولی می‌تواند به کشور خدمات دیگری هم بدهد.

در بحث اکتشاف می‌دانید ما زمین شناسی اکتشافات کردستان، جنوب خراسان رضوی، قم، مرکزی، اصفهان و آذربایجان غربی را در دست اقدام داریم که انشاالله تا پایان امسال این اکتشافات تمام می‌شود.