به گزارش اکوایران؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اعلام این خبر گفت تعلیق کارت‌های بازرگانی برخی از صادرکنندگان موجب شده تا پای صادرکنندگان افغانستانی و پاکستانی به صادرات این محصولات باز شود و این امر ضرر و زیان بسیاری برای تجاری که سال‌ها در این مقوله در حال فعالیت بوده‌اند به وجود آورده است. به گفته محمدرضا پورابراهیمی، عمده مشکلی که در حال حاضر وجود دارد به مسائل تعهدات ارزی باز می‌گردد که سال‌هاست صادرکنندگان با آن درگیر هستند.

مشکلی که برای عبور از آن تاکنون راهکارهای گوناگونی در نظر گرفته شده است در آخرین تصمیمات کمیته ارزی دولت این‌گونه مطرح شده که برای بازگشت ارز حاصل از محصولات کشاورزی، صادرکنندگان اقدام به واردات خودرو و واردات قطعات خودرو کنند؛ راهکاری که با اجرایی‌کردن آن می‌توان بخشی از مشکل صادرکنندگان را برطرف کرد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس باتوجه‌به مشکلی که دراین‌خصوص به وجود آمده مقرر شده که کارت‌های بازرگانی تعلیق شده به مدت 6 ماه با دریافت تضامین لازم، رفع تعلیق شوند و تأثیر این تصمیمات در روزهای آینده بر صادرات پسته و سایر محصولات کشاورزی نمایان خواهد شد.

 فعالان اقتصادی معتقدند برای رفع این مشکل می‌توان کالاهای دیگر را نیز وارد این طرح کرد تا به این طریق علاوه بر تسریع در ورود کالاهای موردنیاز کشور شاهد رفع مشکل صادرکنندگان نیز باشیم.