به گزارش اکوایران، آخرین باری که یک مقام دولتی وعده پرداخت مطالبات گندمکاران را داد،  28 شهریور ماه بود. در واقع  آن روز محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری این وعده را داد. او گفت: تا پایان شهریور ماه کل مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد و افزود: تاکنون بیش از ۱۱۰ همت پول پرداخت شده است.

درحالی او از تلاش خود و دولت برای پرداخت مطالبات کشاورزان حرف می‌زند که که بر اساس تبصره دو قانون شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظفند،  24 ساعت پس از تحویل گندم پول کشاورز را بپردازد.

در تبصره 3 این قانون هم تاکید شده است که در صورت دیرکرد در پرداخت، باید پول کشاورز به همراه سود بر پایه بلند مدت محاسبه و پرداخت شود.

اما هنوز طبق گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، پول کشاورزان گندمکار پرداخت نشده است. عطالله هاشمی به «اکوایران» گفت: هنوز دولت 48 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده است. دولت باید در مجموع  155 هزار میلیارد تومان به کشاورزان پول می‌داد که تا الان فقط 110 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است و  تکلیف بقیه بدهی هنوز مشخص نیست.

به گفته او این در حالی است که برخی از گندمکاران 5 ماه پیش گندم خود را به سیلوهای دولتی تحویل داده‌اند و در برخی استان‌ها هم پول گندم به صورت علی الحساب پرداخت شده است. موضوعی که منجر به دلسردی آنها شده است.

هاشمی تاکید کرد: وقتی کشاورزان در  بدترین شرایط آب و هوایی و وضعیت اقتصادی این افتخار ملی را خلق کردند؛ حداقل وظیفه دولت این بود که پول آنها را به موقع پرداخت کند.