به گزارش اکوایران، مرور فعالیت اقتصادی و تجاری ترکیه پس از ریاست مجدد رجب طیب اردوغان بر کرسی ریاست جمهوری در ترکیه نشان از  تغییر حرکت اردوغان در روابط تجاریش با کشورهای مختلف می‌دهد. 

 پایش تحولات تجاری جهان از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز نشان می‌دهد، اردوغان در حال گسترش فعالیت های تجاری خود با چین است رویکردی که اخیرا شرکت علی‌ بابا، غول تجارت الکترونیک چینی، اعلام کرده که قصد دارد 2 میلیارد دلار در ترکیه  سرمایه‌گذاری کند. این خبر در پی سفر مایکل ایوانز، رئیس هلدینگ گروه علی بابا به ترکیه و در دیدار با رجب طیب اردوغان، اعلام شد. ایوانز گفت: این شرکت "به اقتصاد سالم ترکیه اعتماد دارد" و پیشتر نیز مبلغ 1.4 میلیارد دلار از طریق اپلیکیشن Trendyol در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده است.

علی بابا بخش عمده سهام ترندیول را در سال 2018 بدست آورد. ارزش این شرکت در سال 2021 به 16.5 میلیارد دلار رسید. از جمله سرمایه‌گذاران دیگر این شرکت، صندوق دولتی مستقل ثروت امارات متحده و سازمان سرمایه‌گذاری قطر است.

گذشته از اینکه سرمایه‌گذاری‌های چین در ترکیه، حاکی از روند رو به بهبود روابط میان ترکیه و چین است؛ در همین راستا، مدتی پیش وزیر انرژی ترکیه نیز العام کرد که انعقاد یک توافق با شرکت چینی به منظور ساخت نیروگاه هسته‌ای در ترکیه در مراحل نهایی خود قرار دارد.

علاو بر این وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در اواخر ماه جوالی، به آنکارا سفر کرد و در مورد توسعه روابط اقتصادی چین با اردوغان گفتگو کرد. نکته حائز اهمیت آنکه اردوغان از پروژه کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا انتقاد کرده است؛ پروژه‌ای که از حمایت ایالات متحده برخوردار است و با هدف مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین مطرح شده است.

از سوی دیگر وقوع تغییرات قابل توجه در سیاست‌های اقتصادی ترکیه پس از انتخاب مجدد اردوغان در ماه می، مورد توجه فعالان اقتصادی در سراسر جهان قرار گرفته است؛ در همین راستا، بانک مرکزی ترکیه به ریاست حافظ گی ارکان، نرخ بهره را در ماه های ژوئن، جوالی و آگوست افزایش داد؛ این در حالی است که بانک مرکزی ترکیه سال‌ها با وجود تورم بسیار بالای، از افزایش نرخ بهره خودداری کرده بود.

علاوه بر این، دولت در ماه ژوئیه و در پی کسری بودجه گسترده، اقدام به افزایش چندین مالیات کرد و در ماه آگوست، شروع به حذف تدریجی طرح حمایت از لیر کرد. اقداماتی که مورد تحسین بانک جهانی قرار گرفت؛ به نحوی که این بانک، در اوایل ماه جاری سیاست‌های اقتصادی ترکیه را مورد ستایش قرار داد.