به گزارش اکوایران؛ براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در نیمه نخست سال جاری ۲۸۱ هزار و ۴۵۰ تن محصول لبنی به ارزش ۳۸۱.۱۹ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶.۴ درصدی داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ چهار محصول نخست سبد صادراتی لبنی کشور بر اساس تناژ به ترتیب شیر و خامه، دوغ و کفیر، شیرخشک صنعتی و پنیر بوده است که در این میان سهم شیر و خامه ۲۲.۲۷ درصد، دوغ و کفیر ۲۱.۱ درصد، شیرخشک صنعتی ۲۰.۱۹ درصد و پنیر ۱۷.۳۹ درصد رشد است.

به گفته سید محمدرضا بنی‌طبا سخنگوی انجمن صنایع فراروده های لبنی ایران، در مدت مذکور، شیر خشک صنعتی با ۲۴.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به ۱۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، نخستین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش دلاری است که ۳۹ درصد از مجموع ارزش صادرات لبنی را به خود اختصاص داده است.

عراق، مقصد نخست صادرات محصولات لبنی

بنی طبا افزود: شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات در سال جاری ۳۹ کشور بوده اند که اصلی ترین آنها به ترتیب عراق، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان هستند.

بنی طبا گفت: عراق با افزایش ۳۱درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۱۸۴ هزار تن صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۶۵.۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.

سخنگوی انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران افزود: بر اساس ارزش صادرات نیز عراق با افزایش ۳۰.۵ درصدی ارزش صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با ۵۸ درصد از سهم ارزشی است. این در حالی است که افغانستان با کاهش ۱۵.۴ درصدی حجم صادرات در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۰.۸ هزار تن صادرات، سومین مقصد لبنیات ایران با ۷.۴ درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.