به گزارش اکوایران، از هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری برداشت برگ سبز چای در مزارع آغاز شد. با آغاز برداشت هم دولت خرید برگ سبز را شروع کرد. طبق مصوبه اسفند 1401، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، نرخ جدید خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال ۱۴۰۲، بین 11هزار و 500 تا 13هزار و 990 تومان بود. براساس این مصوبه نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد که رشدی 57 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌داد.

اما این رشد قیمت اثری زیادی بر زندگی چایکاران نداشت. چون دولت پول چایکاران را به موقع پرداخت نکرد. درحالی که به روزهای پایانی برداشت برگ سبز چای در مزارع نزدیک می‌شویم؛ دولت فقط 57 درصد  طلب چایکاران پرداخت کرده است. یعنی نیمی از طلبش را به  آنها نداده است. مشخص هم نیست چه زمانی کل مطالبات را پرداخت کند.

فقط حبیب جهانساز  رئیس سازمان چای گفته است؛ این سازمان با جدیت پیگیر دریافت مطالبات چایکاران و واریز آن به حساب آنهاست.  او که در گفتگویی از افزایش برداشت چای در مزارع سخن میگفت؛ به میزان طلب چایکاران و تلاشش برای پرداخت این مطالبات اشاره کرد.

او گفت: امسال چایکاران استان‌های شمالی کشور توانستند با برداشت ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای و افزایش ۲۹ درصدی این محصول نسبت به سال گذشته رکورد ۱۳ ساله برداشت این محصول را بشکنند و بر تولید ملی بیفزایند.

رئیس سازمان چای کشور افزود: تاکنون ۵۷ درصد مطالبات پرداخت شده و این سازمان با جدیت پیگیر دریافت مابقی مطالبات و واریز آن به حساب چایکاران است تا بتوانند با آرامش خاطر به به زراعی و بهسازی باغات چای برای سال زراعی آینده بپردازند.