به گزارش اقتصادنیوز، از زمانی‌که روسیه با اوکراین وارد جنگ و درگیری شد، غرب برای حمایت از اوکراین، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد. عمده این تحریم‌ها صنعت نفت و گاز را نشانه گرفته است. اوایل بهار سال 2023 بود که نشریه لوموند در گزارشی به این نکته اشاره کرد که صنعت الماس و جواهرات روسیه هنوز تحریم نشده است.

براساس گزارش‌های فایننشال‌تایمز، صنعت الماس و جواهرات پس از نفت و گاز، سومین صنعت بزرگ و درآمدزا در روسیه است. گزارشگر لوموند گفته بود هرچند درآمدهای حاصل از فروش الماس به دولت پوتین کمک می‌کند تا به جنگ علیه اوکراین ادامه دهد، باز هم مقامات اروپایی به فکر تحریم این بخش نیستند.

بلژیکی‌ها خریدار اصلی الماس‌های روسی هستند و معتقدند تحریم این بخش، توجیه اقتصادی ندارد چرا که به هر حال مشتریانی پیدا می‌شوند که الماس‌های روسی را بخرند و صرفا به ضرر بلژیک خواهد شد. با این حال، فایننشال‌تایمز خبر داده که به زودی گروه 7 تحریم‌هایی را علیه صنعت الماس و جواهرات روسیه وضع خواهد کرد.

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته بود: «صلح مهم‌تر از فروش الماس‌های روسی در آنتورپ است! به ما کمک کنید!» آنتورپ به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر بلژیک، یکی از اصلی‌ترین بازارهای الماس است. تاجران در این شهر گفته‌اند در صورت تحریم الماس روسیه و محرومیت بازارشان از این جواهرات، بیش از 10 هزار شغل از دست می‌رود و حدود 30 درصد از سود حاصل از این بازار هم محو خواهد شد.

الماس

 دست پوتین از درآمد الماس‌هایش کوتاه شد

مقاومت‌های بلژیکی‌ها اثر نکرده و خبر آمده که گروه 7 تصمیم دارد این بخش را تحریم کند. البته این تحریم در حال حاضر مربوط به کشورهای عضو گروه 7 است، گروهی متشکل از کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا.

یکی از بزرگ‌ترین موانع این تحریم، دشواری در تشخیص محل اصلی الماس‌ها و جواهرات است. به عبارت ساده‌تر، اهالی این بازار نمی‌توانند به این سادگی تشخیص دهند که آیا الماسی که در دست دارند متعلق به روسیه است یا خیر.

آمریکا بزرگ‌ترین متقاضی الماس در جهان است. براساس گزارش یواس نیوز، 55 درصد از تقاضای جهانی برای الماس متعلق به آمریکا است. بحران‌هایی نظیر همه‌گیری کرونا و افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث شده بود که تقاضا برای الماس در این کشور با مشکلاتی روبه‌رو شود. حتی هند که 90 درصد از الماس‌های خام جهان را تراش می‌دهد، در تابستان اعلام کرد فعلا برای حدود دو ماه، الماس تراش‌نخورده نمی‌پذیرد تا بتواند انبارش را تخلیه کند. این موارد نشان می‌دهد که بازار الماس در دنیا دچار بحران‌هایی شده بود.

در صورتی‌که تحریم از طرف گروه 7 نهایی شود، مشکلات بازار الماس بیشتر خواهد شد چرا که این کشورها روی‌هم‌رفته 70 درصد از بازار الماس جهان را تشکیل می‌دهند. براساس گزارش فایننشال‌تایمز، درآمد روسیه از صادرات الماس در سال 2022 معادل 4 میلیارد دلار بوده است. به هر حال، به نظر می‌رسد دست پوتین از یک منبع درآمد اصلی کوتاه خواهد شد.