به گزارش اکوایران؛  ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که عمده دلیل کاهش تولید گندم که در نهایت کاهش ذخایر جهانی این محصول استراتژیک را به همراه خواهد داشت ناشی از تولید کمتر به دلیل برداشت‌های کمتر کشورهای «استرالیا»، «برزیل» و «قزاقستان» بوده است.

با توجه به کاهش جهانی تولید گندم میزان ذخایر جهانى این محصول استراتژیک با ٥٠٠ هزار تن کاهش در بازه زمانی مورد بررسی به ٢٥٨.١ میلیون تن رسید که ٣.٥ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و ٨ درصد کمتر از میانگین پنج ساله با ٢٨١ میلیون تن است.

اگر این امر محقق شود، شاهد کمترین میزان ذخایر از سال زراعى ٢٠١٥-٢٠١٦ خواهیم بود. طبق برآوردها، میزان ذخایر نهایی گندم در کشورهاى صادرکننده عمده گندم به طور قابل توجهی محدودتر به نظر می رسد و بیشترین کاهش در «چین»، «اتحادیه اروپا»، «روسیه» و «ترکیه» دیده می شود.

کریدرو زمینی غلات برای صادرات  

کاهش تولید و ذخایر نهایی گندم در جهان موجب شده تا روسیه به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده گندم و غلات قراردادی با چین برای صادرات 16 میلیون تن گندم به این کشور امضا کند.  

روسیه و چین دو شریک استراتژیک محسوب می‌شوند که پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی به دنبال جنگ اوکراین روابط آنها نزدیک‌تر شود و حال این دو کشور در مسیر جدیدی وارد شده‌اند که می‌تواند روی بازار جهانی گندم اثرگذار باشد، بسیاری از این اقدام روسیه و چین با عنوان نقشه جدید روسیه و چین برای بازار غلات جهان یاد می‌کنند.

در این راستا روسیه از ایجاد کریدور زمینی غلات برای تسهیلات صادرات به چین خبر داد، کریدوری که می‌تواند میزان صادرات غلات، حبوبات و انواع روغن خام این کشور به چین را تا 16 میلیون تن افزایش دهد.  

  ابتکار جدید این دو کشور میزان صادرات غلات روسیه به چین را به ٨ میلیون تن افزایش می دهد که در آینده به دلیل ایجاد زیرساخت های جدید به ١٦ میلیون تن خواهد رسید. روسیه و چین قرارداد به مبلغ حدود ٢٥ میلیارد دلار جهت حدود ٧٠ میلیون تن عرضه غلات، حبوبات و انواع روغن خام طى ١٢ سال امضا کردند

کاهش عوارض صادرات غلات

از سوی دیگر روسیه عوارض صادراتى براى تاریخ ٩ ام الى ١٤ ام ماه نوامبر را اعلام کرد که بر اساس آن شاهد کاهش عوارض صادرات گندم و ذرت خواهیم بود. براساس تعرفه جدید عوارض صادرات گندم  به ٤،٥٢٩ روبل ، ذرت به ١،٢٩١ روبل خواهد رسید و عوارض صادرات جو کماکان صفر خواهد بود.

پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد.

گندم