به گزارش اکوایران: میزان تولید شیر در سال 2023 در قاره آسیا برابر با 431 میلیون تن تولید بوده که سهمی 45.4 درصد از سهم تولید جهانی شیر را به خود اختصاص داده است و پس از آن قاره اروپا و آمریکا در جایگاه دوم و سوم به ترتیب با 234 و 113میلیون تن تولید شیر به ترتیب 24.7 درصد و11.9 درصد از سهم تولید جهانی شیر را از آن خود کرده‌اند و قاره اقیانوسیه هم با تولید با 29.6 میلیون تن شیر تنها 3.1 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به گزارش منتشر شده این سوال مطرح می‌شود که ایران چه جایگاهی در تولید و صادرات شیر در دنیا دارد؟ براساس این گزارش ایران با 1.8 میلیون تن صادرات لبنی (براساس میزان مصرف شیر معادل) اولین صادرکننده لبنیات در آسیا محسوب‌ می‌شود که بالاتر از کشورهایی نظیر ترکیه قرار دارد و 2.2 درصد از سهم صادرات لبنیات جهان در سال2023  را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب ایران با 16.5 درصد افزایش صادرات نسبت به 2022 و 65.4 درصد نسبت به 2021 تبدیل به اولین صادرکننده لبنیات در آسیا خواهد شد.

وضعیت تولید شیر در جهان

به گزارش واحد پژوهش انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران و براساس آمار سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش بینی می شود تولید جهانی شیر در سال 2023 تقریبا به 950 میلیون تن برسد که 2.8 درصد نسبت به میانگین تولید در سال های  2020 و2021 و 1.3 درصد نسبت به  تولید در سال 2022 افزایش خواهد داشت. این رشد تولید ناشی از افزایش تولید در آسیا  به ویژه هند (2.5 درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل) و چین(6.5 درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل) است. بخش عمده‌ای از افزایش مورد انتظار در تولید جهانی شیر در سال 2023 ناشی از بهبود عملکرد و افزایش مداوم تعداد گاوهای شیری، به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی است (برای مثال کشور بلاروس 4.8 درصد افزایش تولید شیردر سال 2023  نسبت به سال قبل داشته است).

از سوی دیگر در آمریکای جنوبی، پیش‌بینی می‌شود که به دلیل افزایش تعداد گله‌های لبنی، عملکرد بالاتر و هزینه‌های کمتر نهاده، تولید به‌ویژه در برزیل کمی افزایش یابد. در اقیانوسیه، با وجود افزایش هزینه های نهاده و کاهش قیمت لبنیات که سبب کاهش حاشیه سود عملیاتی است پیش بینی می شود که تولید به دلیل آب و هوای مساعد نسبتاً افزایش یابد. در مقابل، پیش‌بینی می‌شود که تولید شیر در آفریقا به دلیل دسترسی محدود خوراک و علوفه، شرایط بد مراتع و مشکلات موجود در دامداری ها کاهش یابد.

در سال 2023 قاره آسیا با 431 میلیون تن تولید شیر 45.4 درصد از سهم تولید جهانی شیر را به خود اختصاص داده است و پس از آن قاره اروپا و آمریکا در جایگاه دوم و سوم به ترتیب با 234 و 113میلیون تن تولید شیر به ترتیب 24.7 درصد و11.9 درصد از سهم تولید جهانی شیر را به خود اختصاص داده اند و قاره اقیانوسیه با 29.6 میلیون تن تولید شیر تنها 3.1 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

پیش بینی فائو از میزان تجارت جهانی لبنیات

براساس این گزارش پیش بینی می شود تجارت جهانی محصولات لبنی در سال 2023 به 84 میلیون تن (معادل شیر) برسد که یک درصد نسبت به سال 2022 کاهش خواهد داشت. این کاهش در تجارت جهانی لبنیات عمدتا به دلیل کاهش پیش‌بینی‌شده واردات از سوی آسیا، به خصوص چین، به دلیل افزایش تولید داخلی و افزایش ذخایر محصولات لبنی وارداتی است. کاهش واردات در چندین واردکننده پیشرو لبنیات دیگر از جمله «فیلیپین»، «اندونزی» و «مالزی» احتمالا به دلیل رشد کمتر از حد انتظار در فروش محصولات لبنی و کاهش ارزش پول است.

با این حال واردات بیشتر محصولات لبنی برای چندین کشور به ویژه «برزیل»، «مکزیک»، «الجزایر» و «عربستان سعودی» پیش‌بینی می‌شود که ناشی از قیمت‌های رقابتی بین‌المللی لبنیات توسط شرکای تجاری آنها، عرضه ناکافی داخلی و فروش بیشتر محصولات لبنی است. در همین حال، کاهش احتمالی تقاضای واردات جهانی همراه با قیمت‌های رقابتی پایین تر، می‌تواند چشم‌اندازی نزولی برای صادرات را از چندین صادرکننده مانند «ایالات متحده آمریکا»، «استرالیا» و «آرژانتین» نشان دهد.

قاره آسیا با 47.7 میلیون تن و 56 درصد از سهم واردات جهانی اولین واردکننده لبنیات و پس از آن اروپا با 11.8 میلیون تن 13.9درصد از حجم واردات را به خود اختصاص داده است. در آسیا 18.6درصد از حجم واردات (15.8میلیون تن) مربوط به کشور چین است.

از سوی دیگر قاره اروپا با 33.8 میلیون تن و 40.3 درصد از سهم صادرات جهانی اولین صادرکننده لبنیات و پس از آن اقیانوسیه با 22.3 میلیون تن 26.6 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص داده است.

 

براساس این گزارش قاره آسیا هم با 8.5 میلیون تن صادرات، 10.2 درصد از سهم صادرات جهانی لبنیات را به خود اختصاص خواهد رسید.