به گزارش اکوایران؛ با این اقدام روسیه عوارض صادرات گندم این کشور  به ٣،٨٠٢ روبل، ذرت به ٦٤٢ روبل کاهش خواهد یافت و کماکان عوارض صادراتى صفر براى جو در نظر گرفته شده است. پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد. روسیه با این روش توانسته نظم قیمت‌‌گذاری گندم را در دست گیرد. 

براساس این گزارش، بازار گندم  پس از سه ماه کاهش، بازار در بحبوحه افزایش  تقاضا و کاهش عرضه، احتمالا به زودى شاهد چرخش  ترند قیمت باشد. هفته گذشته، قیمت گندم درجه ٣ ( مثبت ١٣ درصدپروتئین) با ٥٠ روبل افزایش به ١٢،٥٠٠ روبل در تن رسید، در حالی که گندم درجه ٤ (١٢-١٢.٥درصد) با ٥٠ روبل کاهش به ١١،٠٢٥ روبل در تن رسید. پیش از این، قیمت ها از اواسط آگوست به طور کلی در حال کاهش بودند و به ترتیب ١٢ و ٢٢ درصد در این دوره کاهش داشتند.

افزایش صادرات گندم روسیه

از سوی دیگر تقاضا برای گندم  روسیه در میان صادرکنندگان به دلیل بهبود صادرات در حال افزایش است، بطوریکه تا ٣٠ام آبان، میزان صادرات گندم از محل پیش فروش‌ها به ٢.٨ میلیون تن رسید که نسبت به ماه قبل ٢ میلیون تن افزایش داشته است.

فروش داخلی گندم روسیه در مناطق مرکزی و ولگا افزایش یافته است که کارخانه هاى آرد، بخش قابل توجهی از خریداران را تشکیل می دهند. در این گزارش به این نکته نیز اشاره شده که عرضه گندم با پایان برداشت در حال کاهش است. کشاورزان تا حدودی نیازهای مالی خود را پوشش داده اند و اکنون عمدتا به برداشت محصولات دیررس و کاشت محصولات زمستانه مشغول هستند.