به گزارش اکوایران: با توجه به این اقدام روسیه می‌توان گفت این کشور صادرات گندم را آسان و در مقابل صادرات ذرت را سخت کرده است؛ اقدامی که گران شدن جو در بازار جهانی را به همراه خواهد داشت.  

بر اساس اعلامیه جدید این کشور عوارض صادرات ذرت با افزایش به ١،١٤٨ روبل رسید و در مقابل عوارض صادرات گندم به ٣،٨٥٩ روبل کاهش یافت. از سوی دیگر این کشور کماکان عوارض صادراتى صفر را براى صادرات جو در نظر گرفته است. 

پس از جنگ روسیه و اوکراین، روسیه عوارض گمرکی صادرات غلات خود را به صورت هفتگی اعلام می کند تا به این طریق بتواند نظارت کامل بر بازار داشته باشد و کنترل قیمت را در اختیار گیرد.

شرایط آب‌‌ و هوایی برای کشت

گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت کشاورزی روسیه نشان می‌دهد شرایط آب و هوایی در اکثر مناطق گندم زمستانه برای بهبود روند برداشت آتى محصول در این کشور مطلوب است. در ٣٠ روز گذشته بارندگی در این کشور به ١٢٠ تا ١٥٠ درصد نرمال رسیده است که باعث بهبود رطوبت خاک در جنوب و ایجاد پوشش کافی برفی در سایر مناطق شده است.      بر اساس گزارش مرکز هواشناسی روسیه، تنها ٤ درصد از محصولات زمستانه در پایان نوامبر در شرایط نامناسبی قرار داشتند، این در حالی که میانگین ٥ ساله آن ٨ درصد بوده است. این مرکز پیش‌بینی کرده که شرایط آب و هوا احتمالا در هفته‌های اخیر بهبود بیشتری داشته باشد.

گزارش‌ منتشر شده نشان می‌دهد چند ماه متوالی است که آب و هوا برای کشت زمستانی جدید در روسیه بهبود یافته و در صورتی که ناهنجاری های آب و هوایی بزرگ وجود نداشته باشد، این روند می تواند فشار بر قیمت‌های جهانی گندم را در نیمه دوم سه ماهه اول ٢٠٢٤ وارد کند.

در هفته جارى، دولت روسیه خرید داخلى گندم را جهت ذخایر استراتژیک آغاز و طى دو روز اول حدود ٣٣هزار تن گندم خریدارى کرده است. هدف وزارت کشاورزى روسبه خرید تا سقف ٢ میلیون تن گندم از کشاورزان جهت ذخایر استراتژیک است.