به گزارش اکوایران؛ ارزیابی این شاخص مهم نشان از رکود بنگاه‌های تولیدی در این بازه زمانی دارد. براساس گزارش شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در جهان در ماه دسامبر 2023 عدد این شاخص به 49 رسید که نسبت به ماه نوامبر 49.3 شکل کاهش داشت و برای شانزدهمین ماه متوالی شاهد سقوط این شاخص به عدد کمتر از 50 و ورود منطقه رکود و انقباض بوده‌ایم و طولانی‌ترین رکود تاکنون در این ماه ثبت شده است.

در بررسی شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان‌دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما اگر عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است که با توجه به عدد به دست آمده در ماه گذشته میلادی می‌توان گفت صنعت جهان در رکود قرار دارد.

کمترین میزان شامخ کل در 11 ماه ثبت شد؛ تعطیلی به خطوط تولید رسید

براساس گزارش شاخص مدیران خرید اتاق ایران، در ماه دسامبر، تولید برای هفتمین ماه متوالی، کاهشی گزارش شدهاست. براساس این گزارش  جذب مشاغل جدید نیز با کاهش بیشتر مواجه شده است و با این شرایط تولیدات صنعتی در ماه دسامبر با سرعت اندکی کاهش یافته است.

با توجه گزارش منتشر شده این پرسش مطرح می‌شود که کدام کشورها بیشترین اثرگذاری را در شاخص مدیران خرید بخش صنعت رقم زده‌اند؟ براساس ارزیابی صورت گرفته در ماه دسامبر در 29 کشور به جز «چین»، «کلمبیا»، «یونان»، «اندونزی»، «مکزیک»، «فیلیپین» و «روسیه»، مقدار شاخص، انقباض در تولید را نشان می‌دهد. تولیدات صنعتی «ایالات متحده» هم برای اولین بار در چهار ماه گذشته کاهش یافته و «ژاپن» هفتمین ماه متوالی انقباض خود را ثبت کرد. با این حال، منطقه یورو منبع اصلی تضعیف شاخص است و به طور متوسط تولیدات صنعتی در سراسر منطقه یورو برای نهمین ماه متوالی با رکودهای شدید (به ویژه آلمان، فرانسه، اتریش و هلند) مواجه شده است.