حمیدرضا پیش بهار پژوهشگر آکادمی سامان درباره بازار لوازم یدکی و عوامل تاثیرگذار بر این بازار می گوید: انحصار خودرو باعث کاهش کیفیت تولیدات شده و شاهد افزایش سهم خودروهای چینی در بازار هستیم. افزایش سفر بعد از همه گیری کرونا به افزایش استفاده از لوازم یدکی کمک کرده و از طرفی به دلیل افزایش قیمت خودروها، عمر خودروهای مصرفی هم افزایش داشته که این هم باعث افزایش استفاده از لوازم یدکی شده. 

او معتقد است به طور کلی بازار خودرو به سمت محصولات پیرتر و با کیفیت پایین تر رفته و این موضوع بازار لوازم یدکی را تحت تاثیر قرار داده است. 

به گفته پیش بهار عوامل دیگری همچون نوسانات نرخ ارز و تحریم ها هم بر این بازار تاثیرگذار بوده. بخش عمده ای از لوازم یدکی خودروها به صورت مستقیم و غیرمستیم به نرخ ارز و واردات مواد اولیه وابسته هستند. 

مشاور آکادمی سامان توضیح می دهد که در سال های اخیر به دلیل افزایش تعرفه های گمرکی واردات لوازم یدکی، واردات غیررسمی آن افزایش یافته. از طرفی به گواه فعالان این بازار، واردات لوازم یدکی خودروهای چینی به اندازه ای که مصرف این خودروها در کشور افزایش یافته، رشد نکرده و این اتفاق باعث شده بازار لوازم یدکی این خودروها با تگنا رو به رو باشد. 

قیمت گذاری دستوری که صنعت خودرو را با چالش های بسیاری مواجه کرده روی بازار لوازم یدکی هم سایه افکنده است. به گفته پیش بهار، قیمت گذاری دستوری همانطوری که روی کیفیت خودروها اثرگذار بوده، باعث کاهش کیفیت قطعات خودرو هم شده است. کاهش کیفیت خودروها و به تبع آن کاهش کیفیت قطعات به رونق در بازار لوازم یدکی منجر شده. چرا که مصرف کنندگان باید مکررا برای خرید لوازم یدکی و تعمیر خودروها به بازار مراجعه کنند. از سوی دیگر افزایش تورم و بالا رفتن قیمت قطعات باعث شکل گیری بازار لوازم یدکی دسته دوم شده است. 

پژوهشگر آکادمی سامان درباره سهم لوازم یدکی وارداتی هم می گوید، وارداتی ها در بازار سهمی ۴۵ درصدی دارند. 

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده که این شاخص درباره فضای کسب و کار در صنف لوازم یدکی از پیش بینی افزایش تقاضا و رشد تعداد مشتری ها از سوی فعالان این صنف حکایت دارد. 

به گفته مشاور آکادمی سامان، فعالان این صنف آینده را باثبات پیش‌بینی ‌می‌کنند و حتی عدد شامخ برآورد شده برای انتظارات در این صنف ۶۰ است.  

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب  نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت پنجم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.