بررسی‌های آکادمی سامان نشان می‌دهد که تورم حاکم بر تولید و عرضه این کالا از جذابیت‌ این بازار کاسته است.

به گفته فردین یزدانی پژوهشگر و مشاور آکادمی سامان، متوسط نرخ تورم در سبد کالاهای پروتئینی در شهریور امسال ۹۵ درصد بوده. این تغییرات در سبد کالاهای مختلف متنوع بوده یعنی گوشت گوسفند تورمی ۱۴۸ درصدی و گوشت مرغ رشدی ۳۶ درصدی داشته است.

یزدانی توضیح داده این ارقام می‌گویند که وضعیت درآمدی خوب است، اما هزینه تمام شده تولید در زنجیره تامین کالا نشان می‌دهد که هزینه‌های تولید بیش از این میزان افزایش یافته. هزینه تولید گوشت در گاوداری‌های صنعتی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در این واحدها ۱۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین هزینه‌های تولید گاو و گوساله در دامداری‌های سنتی ۱۴۲ درصد و تولید گوسفند و بره ۱۷۲ درصد رشد داشته است.

به گفته مشاور آکادمی سامان، اختلاف هزینه‌های تولید و درآمد باعث شده تا نه تنها این کسب و کار جذاب نباشد بلکه به شدت از جذابیت آن کاسته شده است. در این میان تورم باعث کاهش قدرت خرید خانوار شده و این کاهش خود را در سطح تقاضا منعکس کرده است. وقتی مصرف فیزیکی را نگاه کنیم، خواهیم دید که از لحاظ حجم مصرف خانوار براساس داده‌های هزینه درآمد خانوار مصرف ماهیانه یک خانوار در سال ۱۴۰۰ به ۲.۵ کیلو کاهش پیدا کرده این در حالیست که در سال ۹۹ مصرف ماهیانه خانوار ۳.۲ کیلو بود.

یزدانی درباره میزان کاهش مصرف در گروه‌های مختلف درآمدی هم توضیح داد که از لحاظ میزان مصرف به طور متوسط میزان مصرف محصولات پروتئینی در ۴۰ درصد کم‌درآمد جامعه حدود ۲۵ درصد کاهش یافته و مصرف در میان‌درآمدها هم ۴ درصد کم شده اما ۲۰ درصد پردرآمد جامعه افزایش ۵ درصدی مصرف را ثبت کرده‌اند.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده که این شاخص درباره فضای کسب و کار در صنف محصولات پروتئینی از پیش‌بینی‌های کاهش تعداد مشتری‌ها و کاهش فروش حکایت دارد.

به گفته مشاور آکادمی سامان، فعالان این صنف آینده را رکودی پیش‌بینی ‌می‌کنند و حتی عدد شامخ برآورد شده برای این صنف در آینده ۴۳ بوده که گویای سطحی پایین‌تر از سطح ثبات است.

یزدانی یادآوری کرده که ۳۲ درصد فعالان این صنف پیش‌بینی کرده اند که تعداد مشتری‌هایشان در آینده یعنی ماه‌های آتی کاهش داشته باشد و ۴۰ درصد هم پیش‌بینی کرده‌اند که حجم فیزیکی فروش کمتر شود.

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت چهارم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.