بررسی‌های آکادمی سامان نشان می‌دهد که ۴ دهک کم‌‌درآمدی در سال گذشته، حدود ۵۲۰ هزار تومان برای خرید شیرینی و شکلات پرداخت کرده‌اند. این در حالیست که ۴ دهک میانی درآمدی در این دوره زمانی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و دو دهک پردرآمدی بالا هم ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای خرید این اقلام هزینه‌ کرده‌اند.

به گفته فردین یزدانی پژوهشکر و مشاور آکادمی سامان، اگر شهر تهران با خط فرضی خیابان انقلاب به دو بخش تقسیم شود، مشاهده خواهد شد که اکثر واحدهای شیرینی‌فروشی شهر تهران، بالاتر از خط انقلاب مستقر هستند که این نکته نشان می‌دهد تقاضا در این محدوه بیشتر است.

یزدانی معتقد است، اتفاقی که بعد از تحریم‌ها در اقتصاد ایران افتاده این است که بازارها تفکیک شده‌ و طبقه‌بندی شده‌اند. با این طبقه‌بندی شاهد این هستیم که گروه‌های کم‌درآمد و میان‌درآمد از سطح درآمدی برخوردار نیستند که بتوانند گردش مالی وسیع برای فعالان اقتصادی ایجاد کنند، به همین دلیل می‌توان گفت که با نقصان تقاضای موثر در فعالیت کسب‌وکارها روبه‌رو هستیم.

او درباره شرایطی که صنف قنادان در سال ۱۴۰۱ و شش ماه نخست امسال تجربه کرده‌اند می‌گوید: در این دوره، عواملی همچون حذف ارز ترجیحی، افزایش نرخ تورم و نوسانات ارزی بر فعالیت این صنف اثرگذار بوده. در این مدت قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنف همچون، آرد، شکر، روغن و... به شدت افزایش یافته.

یزدانی توضیح می‌دهد: نرخ تورم در سبد کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های قنادی بالاتر از نرخ عمومی تورم که حدود ۴۵ درصد برآورد شده، بوده است. این نرخ تورم این نکته را مطرح می‌کند که وضعیت درآمدی و سودآوری این صنف مناسب بوده، در صورتی که چنین نیست. چرا که نرخ تورم مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده در این صنف از تورم عمومی بالاتر بوده. آرد رشد قیمت ۲۰۰ درصدی، اسانس‌ها ۲۴۰ درصدی، بکینگ پودر ۵۰۰ درصدی و روغن ۲۲۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. به طور کلی می توان گفت که هزینه مواد اولیه این صنف حدود ۸۸ درصد افزایش یافته که این موضوع بیان می کند که سطح سودآوری فعالان این صنف کاهش پیدا کرده است.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده که این شاخص درباره فضای کسب و کار در صنف قنادان گویای این است که این شامخ در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهبود اندکی داشته اما پیش‌بینی این شاخص برای آینده به ۴۳ نزول کرده. به گفته فردین یزدانی پیش‌بینی فعالان این صنف نشان می‌دهد که تا پایان امسال وضعیت تعریف چندانی نخواهد داشت و حتی حجم فروش کمتر خواهد بود.

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت سوم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.