فردین یزدانی پژوهشگر و مشاور آکادمی سامان در این خصوص توضیح داده که در یک تا دو سال اخیر قیمت مواد خوراکی به‌ خصوص محصولات پروتئینی افزایش بسیار زیادی را تجربه کرده‌اند، قیمت لبنیات هم رشد کرده ولی تورم در بازار میوه با نرخی کمتر از نرخ عمومی تورم رشد کرده. به همین دلیل بخشی از گروه‌های کم‌درآمد و میان‌درآمد اقدام به جابه‌جایی الگوی تغذیه کرده‌اند، یعنی سهم اقلامی همچون گوشت در سبد خانوار کمتر و در مقابل محصولات گیاهی همچون سبزیجات، بادمجان یا سیب زمینی و محصولاتی مثل لوبیا و سویا بیشتر شده.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده که این شاخص درباره فضای کسب و کار در صنف میوه و تره‌بار گویای این است که کسب و کار این صنف در سال ۱۴۰۰ در رکود قرار داشته و عدد شامخ کمتر از ۵۰ بوده، در سال ۱۴۰۱ بهبود قابل ملاحظه‌ای اتفاق افتاده و انتظارات برای امسال حاکی از این است که بهبود را شاهد خواهیم بود.

همچنین بررسی آکادمی سامان نشان می‌دهد که برخلاف سایر کسب و کارها همچون سوپرمارکت‌ها که سهم تهرانی‌ها از مصرف اقلام سوپرمارکتی بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده در مصرف میوه و تره‌بار رویه‌ای عکس را شاهد هستیم و تهرانی‌ها سهم‌شان از سایر استان‌ها کمتر است.

اما چرا سهم پایتخت‌نشینان از بازار میوه کمتر از سایر نقاط کشور است؟

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت دوم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.