به گزارش اکوایران؛ 28 خرداد (هفت ماه پیش) بود که انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و حسین سلاح‌ورزی با اکثریت آرا بر کرسی ریاست نشست، اما این انتخاب از ابتدا با مخالفت دولتی‌‌ها روبرو شد و حالا پس از 7 ماه، شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق اقدام به ابطال انتخابات اتاق کرد و با این شرایط فردا شاهد برگزاری انتخابات میان دوره‌ای اتاق بازرگانی خواهیم بود.

با توجه به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای ریاست اتاق بازرگانی مرکز احراز و تأیید صلاحیت واجا صلاحیت ۱۸ داوطلب که نامزدی خود را برای انتخابات این دوره اعلام کرده بودند بلامانع  اعلام کرد، اما روز گذشته محمدرضا بهرامن نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به حسین میرمحمدصادقی رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران اعلام کرد: از نامزدی ریاست اتاق ایران کناره‌گیری کرد تا به این طریق تعداد نامزدهای ریاست به 17 نفر برسد با به نظر می‌رسد در انتخابات پسا سلاح‌ورزی شاهد حضور نامزدهایی از طیف‌های مختلف در انتخابات اتاق بازرگانی خواهیم بود.

حد نصاب چند نفر؟

درباره انتخابات فردا سناریوهای مختلفی برای انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی ایران، برخی به این نکته اشاره می‌کنند که با توجه به ارسال دعوت نامه در 29 دی ماه، امکان حضور تمام نمایندگان در این جلسه با مشکلاتی روبرو خواهد شد که این امر می‌تواند انتخابات را از حد به حد نصاب نرساند که با این شرایط احتمالا انتخابات تجدید و به زمانی دیگر موکول خواهد شد. براساس قانون انتخابات برای به حد نصاب رسیدن انتخابات باید تعداد حاضران به 1+249 نفر برسد.

گزینه‌های اصی برای ریاست

 از سوی دیگر با توجه به نامزدی 18 نفر در این مرحله از انتخابات این سوال مطرح می‌شود که کدام افراد دارای بیشترین شانس برای رسیدن به کرسی ریاست هستند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فرج اله معماری رئیس اتاق سمنان که ریاست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران را هم به عهده دارد یکی از گزینه‌های اول برای رسیدن به کرسی ریاست است. اما گزینه‌ دومی که اسم او بسیار شنیده می‌شود صمد حسن‌‌‌‌‌زاده، عضو اتاق بازرگانی تبریز و نیز نایب‌رئیس کنونی اتاق ایران است.

اما نکته اینجاست که در صورت رسیدن کرسی ریاست به صمد حسن‌‌‌‌‌زاده شاهد برگزاری یک انتخاب دیگر هم خواهیم بود و اون انتخاب نایب‌رئیس اتاق ایران است.

شنیده‌های حکایت از آن دارد که برای گزینه نایب رئیسی شانس با حسین پیرموذن رئیس اتاق اردبیل و از کاندیداهای ریاست دوره حاضر و محمود تولائی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی کاشان از دیگران بالاتر است.