به گزارش اکوایران؛ دریای سیاه در میانه کشورهای ترکیه، بلغارستان، رومانی، اوکراین، روسیه و گرجستان قرار گرفته است و جنگ روسیه و اوکراین و عدم تمدید قرارداد غلات دریای سیاه از سوی روسیه تنش‌های در این منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد و موجب شد تا شاهد ناامنی در بازار جهانی باشیم.

با افزایش تنش در دریای سیاه روسیه برای اینکه بتواند همچنان بازار غلات دنیا را در دست داشته باشد عوارض صادراتی گندم و ذرت را برای تاریخ ٢٤ ام الى ٣٠ ماه ژانویه کاهش داد و در مقابل عوارض صادراتی جو را افزایشی کرد. براساس اعلام وزارت کشاورزی روسیه عوارض صادرات گندم در بازه زمانی اعلام شده به ٣،٥٨٨ روبل و ذرت به ٦٤٤ روبل و افزایش عوارض صادراتى جو به ١٦٩ روبل خواهد بود.

با توجه به افزایش تنش‌ها در در حوزه دریاى سیاه، نگرانی ها در مورد مسائل و تنش هاى نظامى بر مسیر دریای سرخ که تا حدودى بر صادرات غلات، به ویژه بر مقاصد آسیایی وجود دارد. نگرانی‌‌هایی که موجب شد تا طى هفته گذشته، حدود ١.٥ میلیون تن گندم در این بازار فروخته شود که بیشتر به مقاصد حوزه مدیترانه ارسال خواهد شد.

روند خرید گندم از سوی مصر

از سوی دیگر تقاضاى بازار گندم، حضور مصر و برگزارى مناقصات پى در پى توسط اداره تامین غلات مصر (GASC) در هفته هاى گذشته، قابل توجه است. آمارها نشان می‌دهد واردات گندم مصر در سال ٢٠٢٣ بیش از ١ میلیون تن افزایش یافته که این امر به کاهش قیمت جهانی پس از درگیری روسیه و اوکراین نسبت داده شد. مصر در سال ٢٠٢٣ حدود ١٠.٨٨ میلیون تن گندم وارد کرد که ١٤.٧ درصد نسبت به سال ٢٠٢٢ افزایش داشت که عمدتا به خریدهاى دولت (GASC) با افزایش26 درصد باز می گردد.