به گزاری اکوایران؛‌ داده‌‌های منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد این معافیت شامل بخش‌های مختلف از جمله «معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی»، «معافیت‌ها و تخفیفات مالیات بر ارزش افزوده»، «معافیت‌ها و تخفیفات عوارض شهرداری» می‌شود که مجموع آن بیش از 55 هزار و 300 میلیارد تومان می‌شود. براساس گزارش گمرک این تخفیف در راستای هدفمند کردن مبادلات تجاری و حمایت از برخی بخش‌های اقتصادی صورت گرفته است.   

براساس این گزارش و در راستای اجرای بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه در ۹ ماهه سال جاری   معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی مشمول «معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی» در دوره مورد اشاره بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین در این بازه «معافیت‌ها و تخفیفات مالیات بر ارزش افزوده» بیش از ۲۶.۷ هزار میلیارد تومان برآورده شده است.

در بخش «معافیت‌ها و تخفیفات عوارض شهرداری» نیز در دوره مورد اشاره بیش از ۱۳.۴ هزار میلیارد تومان نیز تخفیف و معافیت اعمال شده است.

جزییات مصوبه قانونی بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه  

در بند (ن) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است به‌منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاستگذاری در معافیت‌های مالیاتی شامل چه دستگاه‌‌ها و سازمان‌هایی می‌شود؟ براساس مصوبات این بخش از قانون بودجه « وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی کرده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص کند. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد»،‌ همچنین «دستگاه‌های اجرائی موظفند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌به‌صورت جمعی – خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی ‌به‌عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود».

170922066

از سوی دیگر در این بند از قانون بودجه به ای نکته اشاره شده که درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم تا معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده (۸۴) قانون مذکور معاف است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و مؤسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کماکان از معافیت مندرج در بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات های مستقیم برخوردار خواهند بود.

علاوه بر موارد مذکور «معافیت‌های مالیاتی تمام مؤسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله موسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و انتشارات کمک آموزشی، با رعایت ماده (۱۳۴) قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو می‌شود».

همچنین «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات، از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش‌افزوده معاف نخواهند بود».

براساس این بند از قانون بودجه سال 1402 وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص و ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال کند و گزارش این بند را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس و دیوان محاسبات کشور ارائه کند.