به گزارش اکوایران؛ قیمت داخلی بنزین برای رانندگان و کشاورزان بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس موضوعی بسیار حساسی محسوب می‌شود، آن‌هم در شرایطی که تعدادی از پالایشگاه‌های روسیه در ماه‌های اخیر در جنگ با اوکراین آسیب‌دیده‌اند و نیاز به بازسازی دارند، عاملی که موجب شد تا دولت روسیه برای تامین نیاز داخل و تعمیر پالایشگاه‌های آسیب دیده ممنوعیت صادرات بنزین را در دستور کار قرار دهد.

روسیه و اوکراین در پی دستیابی به برتری در جنگی که تقریبا ۲ ساله شده است، زیرساخت‌های انرژی یکدیگر را هدف قرار داده‌اند تا خطوط تدارکات یکدیگر را مختل کنند. صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و گاز تا حد زیادی بزرگ‌ترین بخش صادرات روسیه را تشکیل داده و منبع اصلی درآمد ارز خارجی برای اقتصاد ۱٫۹ هزار میلیارد دلاری روسیه به شمار می‌رود و جایگاه مسکو در جدول بالای سیاست جهانی انرژی را تضمین می‌کند.

اتاق بازرگانی ایران در گزارش به این نکته اشاره کرده که کرملین با عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان که در کنار هم سهم بزرگی در اوپک پلاس دارند، برای بالا نگه‌داشتن قیمت‌های جهانی همکاری می‌کند. روسیه در حال حاضر به‌عنوان بخشی از تلاش‌های اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها داوطلبانه صادرات نفت و سوخت خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ۳ ماهه اول سال کاهش داده است.

خبر ممنوعیت صادرات بنزین روسیه به مدت ۶ ماه، اولین بار توسط شبکه RBC روسیه گزارش شد و درنهایت سخنگوی معاون نخست‌وزیر، الکساندر نواک آن را تائید کرد. RBC، به نقل از یک منبع ناشناس، گفت که میخائیل میشوستین نخست‌وزیر، پس از پیشنهاد نواک در نامه‌ای به تاریخ ۲۱ فوریه، این ممنوعیت را تائید کرده است. منبعی دیگر به رویترز گفت که این تصمیم گرفته‌شده اما فرمان آن هنوز صادر نشده است.

نواک در پیشنهاد خود به RBC گفت که برای جبران تقاضای بیش‌ازحد برای فرآورده‌های نفتی، لازم است اقداماتی برای کمک به ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی انجام شود.

روسیه در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۴۳٫۹ میلیون تن بنزین تولید کرد و حدود ۵٫۷۶ میلیون تن یا حدود ۱۳ درصد از تولید خود را صادر کرد. بزرگ‌ترین واردکنندگان بنزین روسیه عمدتاً کشورهای آفریقایی ازجمله «نیجریه»، «لیبی»، «تونس» همچنین «امارات متحده عربی» هستند.

این کشور ماه گذشته صادرات بنزین به کشورهای غیرمشترک المنافع را کاهش داد تا تعمیرات برنامه‌ریزی نشده در پالایشگاه‌ها در بحبوحه آتش‌سوزی‌ها و حملات پهپادهای اوکراینی به زیرساخت‌های انرژی خود را جبران کند. سال گذشته هم روسیه صادرات بنزین رابین ماه‌های سپتامبر و نوامبر به‌منظور مقابله باقیمت‌های بالای داخلی و کمبود بنزین ممنوع کرد. این بار، این ممنوعیت شامل کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مغولستان، ازبکستان و دو منطقه جداشده تحت حمایت روسیه در گرجستان - اوستیای جنوبی و آبخازیا نمی‌شود.