به گزارش اکوایران، آخرین مطالعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحدد نشان می‌دهد غذا در مراحل اولیه زنجیره ارزش به ویژه در مرحله تولید، پس از برداشت و فرآوری از بین می‌رود، اما پسماندهای مواد غذایی اغلب مربوط به مراحل بعدی از جمله خرده فروشی و مصرف نهایی است.

داده‌های فائو نشان می‌داد، خانوارها حداقل یک میلیارد وعده غذایی را در روز هدر می‌دهند. به طور متوسط هر فرد سالانه 79 کیلوگرم غذا را هدر می‌دهد. با استفاده از یک ارزیابی محافظه‌کارانه در مورد سهم زباله‌های خوراکی، برآوردهای سازمان ملل متحد حاکی از این است که روزانه معادل حداقل یک میلیارد وعده غذای خوراکی در خانواده‌ها در سراسر جهان هدر می‌رود. این معادل 1.3 وعده غذایی در روز برای همه افراد مبتلا به گرسنگی در جهان است.

معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود برمبنای داده‌های بین‌المللی هم تاکید می‌کند، در سال‌های اخیر مقدار ضایعات غذایی که در سطح مصرف رخ می‌دهد از ضایعاتی که در مراحل برداشت، پردازش و توزیع مواد غذایی ایجاد می‌شود، پیشی گرفته است. 

ضایعات صعودی ذرت

برمبنای داده‌های منتشر شده از سوی اتاق تهران، مطالعات OECD پیرامون 6 دسته مهم از محصولات کشاورزی  ذرت، ریشه‌ها وغده‌ها، برنج، گندم، سایر غلات دانه درشت، حبوبات و سایر اقلام نشان می‌دهد، میزان ضایعات این محصولات در طول زنجیره ارزش مواد غذایی در سال‌های 2020 تا 2022 حدود 137.9 میلیون تن بوده است. البته بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا سال 2032 این رقم به حدود 157 میلیون تن خواهد رسید. 

میزان ضایعات در زنجیره ارزش غذایی 2012تا2032

منبع: OECD 

درضمن میزان ضایعات خرده فروشی کالاهای اساسی حوزه مواد غذایی را نشان می‌دهد؛ میوه‌ها و سبزیجات بیش از نیمی از ضایعات را در برمی‌گیرند. پسماندها و ضایعات برنج و گوشت به عنوان غذاهای اصلی، حدود 22 درصد از مجموع ضایعات مواد غذایی را در مدت مورد بررسی تشکیل می‌دهند. 

پیش‌بینی ضایعات تا سال 2032 هم نشان می‌دهد؛ ضایعات از 180 میلیون تن در سال‌های 2020 تا 2022 به حدود 234 میلیون تن در سال 2032 خواهد رسید. یعنی ظرف 8 سال 13 برابر خواهد شد. 

توزیع جهانی ضایعات مواد غذایی تا2032

منبع: OECD