به گزارش اکوایران؛  چندی پیش وزارت صمت اعلام کرد که 750 قلم کالا مجاز به واردات هستند اخیرا هم اعلام کرده که از این پس امکان ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی است که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خودشان را در بخش تجارت داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت( صمت) ثبت کرده باشند. مصوبه‌های جدید وزارت صمت مورد نقد فعالان بخش خصوصی است. هومن حاجی‌پور قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی استان تهران در این باره به «اکوایران» گفت:مصوبه‌های اخیر وزارت صمت مخل محیط کسب و کار است. مثلا مصوبه اخیرش در مورد اینکه صرفا 750 کالا مجاز به واردات هستند؛ برچه اساسی صورت گرفته است؟ چه فلسفه‌ای پشت این سیاست است؟ وزارت صمت با چه کسانی مشورت کرده است؟

او ادامه داد: در قانون مقررات و صادرات و احکام دائمی اصلا فصلی به عنوان ممنوعیت وجود ندارد. وزارت صمت نمی‌تواند در مورد ممنوعیت واردات تصمیم بگیرد و ماهیت قانون را تغییر دهد؛ این وزارتخانه می‌تواند فقط شیوه کار را تغییر دهد. تغییر قانون نیازمند مراحل و تشریقات خاص خودش هست که باید به درخواست دولت و تصمیم مجلس انجام شود. 

حاجی‌پور ادامه داد: منوط کردن واردات توسط تولیدکنندگان سیاستی مخل تجارت و تولید است. چون همه تولیدکنندگان توان و رغبتی به واردات ندارند. اکنون بسیاری از تولیدکنندگان فعالیتشان حتی اقتصادی نیست.  اگر اقتصادی هم بود تولیدکنندگان کوچک و حتی متوسط وارد عرضه واردت نمی‌شوند. چون گاهی آنها نیاز به خرید چندین قلم کالای وارداتی دارند که ترجیح می‌دهند آنها را از  واردکنندگان که تامین‌کنندگان همیشگی آن اقلام بوده است؛ خریداری کنند تا خود وارد عرضه واردات شوند. در این بین تولیدکنندگان بزرگ به دلیل اقتصادی بودن فعالیتشان در امر واردات بودند و هنوز هستند. 

او ادامه داد: مشخص نیست؛ چرا دولت اصرار به این دارد که واردکنندگان را تبدیل به تولیدکننده کند. این سیاست‌ها منجر به بهم خوردن نظم بازار می‌شود. 

به گفته حاجی‌پور مداخله دولت باید در راستای حفظ منافع ملی باشد؛ ولی تصمیمات وزارت صمت منابع ملی، بنگاهی و صنفی را به خطر می اندازد و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

شرایط ثبت سفارش‌های جدید

طبق اعلام این وزارتخانه شرایط ثبت سفارش جدید برای واحدهای تولیدی به شرح زیر است:

۱ - امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان پذیر خواهد بود.

۲ - امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست.

۳ - ثبت سفارش کالاهای «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» مشمول این مصوبه نیست.