به گزارش اکوایران: بر اساس آمار و اطلاعات مربوط به جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران در سه سال اخیر در مجموع موفق به جذب بیش از 11.9 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم شده و با این شرایط توانسته رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را به دست آورد.

 احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این آمار در خصوص رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی عنوان کرد: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است. این رتبه در حالی است که سه کشور مذکور با یک دهم دشواری‌های ورود سرمایه و موانع تحریمی و مشکلات بانکی ما مواجه نیستند.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی،‌ البته با توجه به اینکه بسیاری از مسیرها به تازگی در بریکس و شانگهای گشوده شده است، و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، رکورد سال ۱۴۰۲ در جذب سرمایه خارجی شکسته خواهد شد و این نقطه شروعی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور محسوب می‌شود.

خاندوزی تصریح کرد: پیش از این سرمایه گذاری خارجی فقط در برخی حوزه‌های خاص قابل تصور بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر سرمایه گذاری خارجی ما در سال گذشته در سایر حوزه‌ای غیرنفتی صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت صادرات غیرنفتی اظهار کرد: متوسط صادرات غیرنفتی به ۵۰ میلیارد دلار در دولت سیزدهم رسیده است و از صادرات غیرنفتی مهم‌تر، مساله ترانزیت در گمرک است که این نشانگر عدم انزوای دولت به حساب می‌آید.