به گزارش اکوایران؛ با توجه به رویکرد جدید ایران مبنی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه و سیاست «نگاه به شرق»، تاجیکستان می‌تواند وسیله‌ای برای مقابله با نفوذ فزاینده رقبایش در منطقه تلقی شود. اما رسیدن به این هدف نیازمند بسترسازی از سوی دو کشور است و توافقات تجاری میان دو کشور این سوال به وجود می‌آید که با توجه به پایین بودن سطح مناسبات تجاری دو کشور رسیدن به این هدف از چه مسیری محقق خواهد شد؟ در این خصوص در مجمع تجاری ایران و تاجیکستان حل مشکلات حمل‌ونقل میان دو کشور و ضرورت کاهش تعرفه‌های گمرکی به عنوان راهکاری برای توسعه مناسبات تجاری دو طرف یاد شد.

در این خصوص حامد عسگری، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در مجمع تجاری ایران و تاجیکستان، برقراری خطوط تولید و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان ایران و تاجیکستان، راهکار روابط درازمدت تجاری میان دو کشور است و بسترهای آن در هر دو کشور وجود دارد.

حامد عسگری، در نشست مجمع تجاری ایران و تاجیکستان، با اشاره به وجود برخی چالش‌ها در مسیر افزایش همکاری‌های دو کشور، ادامه داد: مهم‌ترین چالش موجود در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا است. بخشی از دغدغه فعالان اقتصادی دو کشور، تسهیل در این زمینه از جمله تأمین واگن و مدیریت هزینه‌های حمل است.

او با ابراز امیدواری برای اجرایی شدن لغو روادید میان ایران و تاجیکستان و تسهیل رفت‌وآمدهای تجاری و با هزینه کمتر میان تجار دو کشور، افزود: هماهنگی در خصوص ایجاد یک استاندارد مشترک برای تبادل کالا با تاجیکستان و کاهش تعرفه‌های گمرکی بر اساس توافق دو کشور نیز از دیگر خواسته‌های تجار است.

براساس گزارش اتاق بازرگانی ایران عسگری با اشاره به ضرورت ایجاد سازوکارهای حل‌وفصل اختلافات تجاری با توجه به محدودیت‌های بانکی ایجاد شده برای ایران، گفت: در این زمینه پیشنهاد ما همکاری نزدیک‌تر مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی دو کشور است.

عسگری با تأکید بر اینکه توسعه همکاری‌ها با کشورهای منطقه از اولویت‌های اتاق ایران است، اظهار کرد: زمینه‌های همکاری فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های کشاورزی، مواد غذایی، نساجی، معدنی، تکنولوژی و فن‌آوری و ماشین‌آلات و همچنین صادرات خدمات فنی مهندسی و زمینه مستعدی برای همکاری‌های ترانزیتی جهت ایجاد امکان دسترسی به آب‌های آزاد برای تاجیکستان وجود دارد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با بیان اینکه ارزش تجارت ایران و تاجیکستان از 100 میلیون دلار در سال 1400 به 250 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است، ادامه داد: با این حال سهم دو کشور از بازار یکدیگر هنوز فاصله زیادی با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود دارد و امیدواریم تا چند سال آینده، به هدف‌گذاری 500 میلیون دلاری دست‌ یابیم.

مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تاجیکستان

حیدر رجب اف، معاون اتاق بازرگانی تاجیکستان نیز با اشاره به اینکه ایران از شرکای اصلی تجاری تاجیکستان محسوب می‌شود، افزود: تاجیکستان با تمامی سازمان‌های بین‌المللی ارتباط مستمر دارد و این فرصت خوبی برای همکاری میان دو کشور است.

او با اشاره به فرصت‌های همکاری در حوزه‌های معدن، استحصال مصالح ساختمانی، داروسازی و محصولات کشاورزی، افزود: در تاجیکستان برای حمایت از سرمایه‌گذاران و جذب منابع بیشتر امتیازات مختلفی در نظر گرفته شده است. در کشور ما با سیاست‌هایی که در راستای کمک به توسعه اقتصادی اتخاذ شده، شرایط و فضای خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شده و ما از طرف ایرانی می‌خواهیم تا از موقعیت به وجود آمده، برای حضور مؤثر در عرصه اقتصاد تاجیکستان استفاده کنند.