به گزارش اکوایران؛ قاره آفریقا با جمعیت رو به رشد و منابع غنی، بازار بزرگی برای کالا و خدمات محسوب می‌شود. با توجه به افزایش چشمگیر حجم مبادلات تجاری آفریقا، در حال حاضر تجار ایرانی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، سرمایه‌گذاری هدفمند و تسهیلات لازم برای حضور پررنگ در این بازار هستند. فعالان اقتصادی معتقدند با اتخاذ تدابیر مناسب مانند ایجاد خطوط اعتباری، تسهیل رویه‌های گمرکی و حمایت از حضور فعال بخش خصوصی در بازارهای آفریقایی، می‌توان به رشد قابل توجه مبادلات تجاری با این قاره امیدوار بود.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا، گردش مالی این قاره هزار و 500 میلیارد دلار اسن که نیمی از به آن صادرات و نیم دیگر به واردات کالا اختصاص دارد.

مسعود برهمن در همایش فرصت‌های تجاری قاره آفریقا در اتاق بازرگانی زنجان، افزود: علاوه بر ذخایر معادن، ظرفیت‌های بالای منابع طبیعی، زیست محیطی و کشاورزی در این قاره بسیار قابل توجه است اما متاسفانه میزان داد و ستد ایران با این قاره فقط یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که یک میلیارد از این میزان به صادرات و مابقی به واردات اختصاص دارد.

رییس اتاق بازرگانی زنجان نیز در این همایش به مزیت‌های ارتباط تجاری با کشورهای در حال توسعه همچنین ظرفیت قاره آفریقا اشاره کرد و افزود: اقتصاد در تمام دنیا نیاز به توسعه صادرات و گسترش بازار دارد و برای تحقق این مهم، دولت‌ها با سیاست‌های اقتصادی کاربردی و پربازده از بخش خصوصی خود حمایت و مسیر ورود تولیدات به بازارهای جهانی را هموار می‌کنند.

صمد یوسفی‌ اصل ادامه داد: قاره آفریقا بازاری بی‌نظیر و ظرفیتی قابل توجه برای صادرات کالاها و خدمات فنی مهندسی است اما متاسفانه تجار ایرانی، کمترین بهره‌ را از این ظرفیت ناشناخته می‌برند در حالی که تولیدات و کالاهای ایرانی به میزان قابل توجهی می‌تواند نیازهای بازار قاره آفریقا را مرتفع کند.