به گزارش اکوایران؛ قیمت‌های جدید محصولات کشاورزی برای سال زراعی جاری در حالی هنوز از سوی دولت اعلام نشده که براساس قانون خرید تضمینی، دولت موظف است تا پایان تیر ماه هر سال قیمت سال آینده محصولات اساسی کشاورزی را توسط شورای قیمت گذاری مشخص کند، اما با گذشت 28 روز از بازه زمانی قانونی هنوز خبری از اعلام قیمت محصولات کشاورزی نیست.

قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و‌ضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی از جمله (‌گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی،‌چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام کند، اما هر سال شاهد تاخیر از سوی دولت در اعلام قیمت‌های تضمینی هستیم.

در خصوص دلایل تاخیر اعلام قیمت‌‌های جدید محصولات وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده قیمت‌های جدید در کمیسیون‌های داخلی شورای قیمت‌گذاری تعیین شده است که در اولین جلسه شورا بررسی و نهایی می‌شود. اما ظاهرا هنوز خبری از بررسی این نهایی نیست و کشاورزان امسال هم مانند سال‌های گذشته باید منتظر بمانند.

 کارشناسان از جمله علت‌های تاخیر را تغییر مجلس، تغییر دولت، برگزار نشدن جلسات شورا و چانه زنی‌ها برای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با توجه به بودجه و قیمت جهانی این محصولات می‌دانند. از سوی دیگر تغییر دولت و نامشخص بودن گزینه جدید برای وزارت جهاد کشاورزی هم در این تاخیر بی تاثیر نبوده است.

تاخیر شورای قیمت گذاری، در تعیین نرخ قیمت 32 قلم کالای اساسی کشاورزی شامل 17 محصول زراعی و 15 قلم باغی، مشکلات بسیاری را در سال زراعی به وجود می‌آورد و علاوه بر بلاتکلیفی کشاورزان برای کاشت محصولات، تاثیر منفی هم بر میزان تولیدات داخلی محصولات کشاورزی دارد.