به گزارش اکوایران، سیدمحمد اتابک با ۲۳۱ رای از ۲۸۸ نماینده توانست به طبقه دهم ساختمان وزارت برسد. اتابک در کارنامه خود نایب رئیسی اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی را دارد که این کارنامه موجب شده تا از او به عنوان گزینه‌ای مناسب برای وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد کرد.

آشنایی با مسلک بخش خصوصی

محمدرضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در خصوص اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره وزارت محمد اتابک را چگونه پیش‌بینی می‌کنند در گفت و گو با «اکوایران» به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به سوابق و عملکردی که وزیر جدید در شرکت‌ها داشته‌اند می‌توان گفت که ایشان جزو معدود وزرای هستند که به بخش صنعت،‌ معدن و تجارت شناخت دارند.

به گفته مرتضوی، تجربیاتی که وزیر جدید در راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی دارد، کمک بزرگی به بخش صنعت خواهد کرد. از سوی دیگر محمد اتابک به کوچه ‌پس‌ کوچه‌های بخش سیاسی کشور آشنایی دارد و می‌تواند از این موضوع به نفع بخش تولید استفاده کند. دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که وزیر جدید صمت با عده‌ای بسیاری در بخش خصوصی مشورت می‌کند و با مسلک این بخش آشنایی دارد.

دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران معتقد است، عمده مشکل محمد اتابک عدم آشنایی با بروکراسی پیچیده اداری است که با استفاده از مدیران توانمند می‌تواند این مشکل را هم برطرف کند. او معتقد است استفاده از مدیرانی مانند فرشاد مقیمی (رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) در سطح قائمی مقامی این وزارتخانه و یا معاونین سابقه‌دار دیگر می‌تواند به وزیر جدید در این مسیر کمک کند.

مهدی کرباسیان رییس وقت هیات عامل ایمیدرو نیز معتقد است که وزیر جدید صمت باید از چندین قائم مقام استفاده کند تا به این طریق بتوانند در تمام حوزه‌‌ها به صورت کارشناسی ورود کنند. از سوی دیگر باید وزیر جدید صمت کمیته‌ای را باید به فوریت تشکیل بدهند و تا امکان در کنار ارزیابی مدیران در تمام سطوح، امکان جایگزینی مدیران به وجود آید.

به گفت کرباسیان وزیر بخش صنعت، باید صدای بخش خصوصی باشد و بتواند با قاطعیت از این بخش حمایت کند.

استفاده از مدیران کارآمد

آرمان خالقی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت دارای تجربه‌های بسیاری در حوزه مدیریت بنگاه‌ها و تشکل‌ها است به این نکته اشاره کرد که این امر به درک چالش‌های بنگاه‌های کمک کرده و این امکان را به وجود می‌آورد تا بتواند اقدامات اساسی برای رفع مشکلات بخش صنعت و تجارت صورت دهد.

خالقی در ادامه به این نکته اشاره کرد که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در کنار بخش معدن و بنگاه‌ها در اتاق بازرگانی هم حضور داشته که این امر موجب می‌شود تا شناخت کاملی از این بخش هم داشته باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص اینکه بسیاری از وزیر جدید به عنوان وزیر بخش معدن یاد می‌کنند و معتقدند با توجه به سابقه اتابک بخش صعت و تجارت در این دوره مغفول خواهد ماند به این نکته اشاره می‌کند که اینکه وزیر جدید در بخش تنظیم بازار تجربه چندانی ندارد کاملا درسته، اما در عمل باید دید که برنامه ایشان برای این بخش چیست.

به گفته خالقی، انتخاب مدیران کارآمد می‌تواند به وزیر جدید در این بخش کمک کند، چرا که در اصل وزیر باید هماهنگ کننده باشد و مجمع الجزایری که در این وزارتخانه وجود دارد را در یک مسیر قرار دهد و در صورتی که بتواند هماهنگی لازم را داشته باشد و با توجه به اینکه با بخش خصوص کار کرده می‌‌تواند نتیجه مطلوبی در این بخش بدست آورد.

داشتن نگاه مشورتی یکی دیگر از مواردی است که این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است اتابک باید در دستور کار خود قرار دهد.

احیای بدنه کرخت وزارت صمت

 علی غنی زاده ضرغامی استاد دانشگاه و فعال اقتصادی نیز معتقد است، پس از سالها کم توجهی به بخش معدن کشور اینبار شخصی در قامت وزیر صمت قرار گرفته که سال‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور تجربه داشته است، این امر می‌تواند افق‌های روشنی برای بخش معدن کشور رقم بزند.

به گفته این استاد دانشگاه، محمد اتابک با سابقه خوب و درخشان در این بخش طی سال‌های گذشته با اندوخته تجربه معدنی قطعا می تواند از پتانسیل‌های بخش معدن بیش از وزرای قبلی استفاده کرده و راه را برای تحقق سند چشم انداز کشور که رشد بخش‌های معدنی در آن مغفول مانده بود را باز کند، امیدوارم که ایشان از تجربه و دانش متخصصانی در این حوزه استفاده کند که هم دانش و هم سابقه فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی را داشته باشند.

غنی زاده ضرغامی معتقد است، در ابتدا بدنه کرخت وزارت صمت در بخش معدن باید احیا شود و نیروهای تازه نفس بدان تزریق شده و سازمان ایمیدرو نیز با نگرش به توسعه و توجه به بخش خصوصی واقعی کشور اهداف معدنی خود را توسعه دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به سال‌ها فعالیت وزیر جدید صمت، در اتاق بازرگانی و بخش خصوصی معدنی کشور و شناخت از نیازها و کمبودهای این بخش، انتظار ارائه برنامه راهبردی و کاربردی جهت ارتقای این بخش داریم. تخصیص ماشین آلات و تجهیزات به روز دنیا به همه معادن کشور و توجه به واحدهای کوچک معدنی و توسعه صادرات مواد معدنی با هدف توسعه بخش معدن می تواند شروع پرانرژی برای بخش معدنی کشور باشد.

استفاده از معاونین جوان

امیر حسین کاوه یکی از فعالان صنعتی هم با اشاره به اینکه وزیر صنعت،معدن و تجارت  جدید باید با به کارگیری معاونین جوان و با دانش روز بتواند خلا عقب افتادگی ساختاری و سیستمی در وزارت صمت را برطرف کند.

وزیر جدید صمت در نهاد اتاق بازرگانی بوده نقاظ ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدات اتاق را می‌شناسد و می‌تواند به عنوان ریاست شورای عالی نظارت عملکرد اتاق‌ها را با نظارت دقیق‌تر بهبود بده و از طرف دیگه می‌تواند از بازوی تخصصی هیات مدیره تشکل‌ها بخوبی استفاده کند.

به گفته کاوه وزیر جدید باید موضوع تامین انرژی صنایع را در الویت کاری خود قرار دهد، در غیر این صورت باید با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. این فعال صنعتی به این نکته نیز اشاره می‌کند که وزیر جدید صمت باید استفاده از افرادی که شناخت کافی از مسائل پیچیده بخش صنعت، معدن و بازرگان ندارند و شناخت کافی به مشکلات این بخش ها ندارند در تدوین بخشنامه و آیین نامه برحذر کنند.