به گزارش اکوایران؛ علاوه بر کاهش تولید نسبت ذخایر به مصرف نیز در بازه زمانی مورد بررسی در پایین‌ترین سطح بوده و به حدود ۷ درصد رسیده است که پایین‌ترین میزان در سه فصل گذشته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با وجود چشم‌انداز کلى نسبت به رشد قیمت برای کلزا، فشار برداشت در حال حاضر قیمت‌ها را کاهش داده است. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که این کاهش قیمت موقتی است و به دلیل کاهش پیش‌بینی ‌شده در میزان تولید در «اتحادیه اروپا» و «اوکراین» صورت گرفته و در اصل قیمت‌های فعلی، پایین‌تر از ارزش واقعی است.

براساس داده‌های انجمن غلات، تولید کلزا در اوکراین برای فصل تابستان ۲۰۲۴-٢٠۲۵ حدود ۳.۸ میلیون تن برآورد می‌شود که نزدیک به یک میلیون تن کمتر از فصل ۲۰۲۴-٢٠۲۵ است. با توجه به کاهش تولید در اتحادیه اروپا در حال حاضر خریداران این اتحادیه به دنبال کلزای اوکراینی به منظور رفع کمبود عرضه خود هستند، اما کشاورزان اوکراینی به دلیل مشکلات کشت و  زرع تمایلی به فروش ندارند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رقابت بین واحد هاى روغن کشى اوکراینی و اتحادیه اروپا برای عرضه محدود ممکن است قیمت‌ها را افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود که تولید کلزای کانادا هم در فصل ۲۰۲۴-٢٠۲۵ بیش از ۲۰ میلیون تن باشد و با توجه به ذخایر قابل توجه از فصل قبل، کل عرضه می‌تواند به بیش از ۲۳ میلیون تن برسد.