به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گامی در جهت تنظیم مقررات بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی مانند «ChatGPT» و «Bard»، که متعلق به گوگل است، برداشت. در حال حاضر نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا در کمیسیون‌های بازار‌های داخلی و قضایی به توافق رسیدند.

در نتیجه این رأی‌گیری طرحی ارسال می‌شود که بر اساس آن شرکت‌های تولیدکننده مدل‌های اصلی هوش مصنوعی که بقیه شرکت‌ها نیز بر پایه آن محصولاتی را ارائه می‌دهند به چند مسئله موظف خواهند شد. این شرکت‌ها باید ارزیابی ریسک کار را ارائه دهند، مطالبی که دارای کپی‌رایت است توسط هوش مصنوعی خلاصه شود و کاربران مطلع شوند که محتوایی که با آن سروکار دارند با هوش مصنوعی ساخته شده مثل یک تصویر یا ویدئوی «deepfake»؛ آنها همچنین به ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی افراد در ملأعام نیز رأی دادند.

بیشتر بخوانید: اولین بازداشتی چینی در حوزه هوش مصنوعی

اکثریت نمایندگان که ۸۴ نفر بودند، در این رأی‌گیری که درباره قانون‌گذاری هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا بود به یک سری قوانین مقرراتی اضافی هم رأی دادند، در حالی که ۷ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع نیز به همراه داشت.

رأی پنجشنبه قطعی نیست، کل مجمع‌عمومی پارلمان اروپا در ماه آینده به این طرح رأی خواهد داد و سپس پارلمان باید با کمیسیون و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا درباره توافق نهایی مذاکره کند. با این حال، هدف نویسندگان این قانون تأثیرگذاری بر سایر دولت‌ها در راستای ریل‌گذاری صحیح در حفاظت از اثرات مخرب بالقوه این تکنولوژی است.

براندو بنیفی، یکی از نویسندگان اصلی این طرح در پارلمان قبل از رأی‌گیری به خبرنگاران گفت: این رویکرد بروکسل فقط جنبه نفوذ و تأثیرگذاری بر روش‌های نظارتی جهان ندارد، از طرفی نیز باعث می‌شود بقیه جهان این بحث را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید: ورود هوش مصنوعی به عرصه جاسوسی

سیاست‌گذاران در سرتاسر جهان با روش کاهش خطرات ناشی از ابزارهای هوش مصنوعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند این تکنولوژی به افراد اجازه می‌دهد تا با یک حرکت ساده هر محتوایی که می‌خواهند جعل کنند، سام آلتمن، مدیر اجرایی «OpenAI» قرار است هفته آینده در مقابل مجلس سنای ایالات متحده حاضر شود و با کمیسیونی فرعی که مسئول تنظیم مقررات در هوش مصنوعی است، صحبت کند.

بحث ورود اتحادیه اروپا به عرصه هوش مصنوعی مولد پس از انتشار نسخه ارتقا یافته «ChatGPT» در اوایل سال جاری آغاز شد که وظایف انسانی مانند امتحان‌گرفتن، نوشتن ایمیل و کدنویسی را انجام می‌داد. این فناوری نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند اطلاعات نادرستی را منتشر کند و قوانین حفاظت از اطلاعات و کپی‌رایت را نقض کند.

در ماه مارس، کارشناسان هوش مصنوعی و رهبران صنایع، از جمله ایلان ماسک، استوارت راسل استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا برکلی، و استیو وزنیاک یکی از بنیان‌گذاران شرکت اپل، از توسعه‌دهندگان خواستند تا شش ماه آموزش مدل‌های قدرتمند را متوقف کنند تا توسعه پروتکل‌های ایمنی مشترک به نتیجه برسد.