به گزارش اکوایران؛ پلتفرم آنلاین سلامت بقراط با رشد کل ویزیت آنلاین و حضوری، رشد 92 درصدی را در سال 1401 رقم زده است. رشد 283 درصدی در حوزه نسخه نویسی الکترونیک و رشد جذب 43 درصد پزشک در کارنامه 1401 این پلتفرم قرار دارد. همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اختلالات اینترنت در 6 ماه دوم سال 1401 منجر به رشد مشاوره تلفنی و متنی نسبت به مشاوره تصویری شده است.

طبق اعلام روابط عمومی بقراط، بیش از 40 درصد از پزشکان فعال در پلتفرم سلامت بقراط از لحاظ فراوانی در استان تهران قرار دارند. تحلیل اطلاعات سال 1401 در پلتفرم آنلاین سلامت بقراط نشان از رشد 24 درصدی این حوزه دارد.

در بخش کاربران، بیش از 43 درصد کاربران شهروندان تهرانی هستند. اما بررسی‌های پراکندگی جنسیتی استفاده از خدمات پلتفرم بقراط بیانگر آن است که بیش از 64 درصد کاربران بقراط را زنان و بیش از 35 درصد را مردان تشکیل داده است.

بررسی‌های انجام شده طی نظرسنجی‌های بقراط از میان ۲۱ هزار کاربر که حداقل یک‌بار تجربه مشاوره آنلاین داشتند نیز نشان داد که مشاوره آنلاین پزشکی پرطرفدارتر از ویزیت حضوری است.

از همه‌گیری کرونا تا اختلال در سرعت اینترنت

همه‌گیری کرونا اگرچه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در جامعه رقم زد، اما پذیرش اهمیت استفاده از امکانات سلامت دیجیتال دستاورد این دوران تاریک در تاریخ سلامت کشور بود. هرچند از تغییرات و چالش‌های حاصل از کاهش سرعت اینترنت و اثرات منفی آن بر توسعه سلامت دیجیتال در نیمه دوم سال 1402 هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

 نیمه دوم سال 1401 اختلالات اینترنت منجر به کاهش استفاده از مشاوره آنلاین تصویری شد. در حالی که ابتدای سال 1401 رشد 22.8 درصدی در حوزه مشاوره آنلاین تصویری پیش می‌رفت، ناگهان در شهریور  ماه با کاهش 13.92 درصدی مشاوره آنلاین تصویری مواجه شد. از دلایل اصلی این موضوع کاهش سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت است. همین وضعیت در ادامه مشاوره آنلاین متنی را در مسیر رشد قرار داد.

سهم 2 درصدی ویزیت آنلاین

 پلتفرم آنلاین سلامت بقراط؛ علاوه بر ارائه سرویس‌های مدیریت مطب آنلاین، و بهبود شرایط ویزیت حضوری، خدمات مشاوره آنلاین پزشکی را به صورت ویدیویی، تلفنی و متنی؛ برای کاربران مهیا کرده است. 

بررسی‌های انجام شده توسط تیم آنالیز و تحلیل داده‌های این پلتفرم نشان می‌دهد که علی‌رغم تمایل و اقبال جامعه نسبت به ویزیت آنلاین، کمتر از 2 درصد کل ویزیت‌ انجام شده توسط پزشکان آنلاین است.

2 درصد

این سهم 2 درصدی اما برای بقراط اهمیت قابل توجهی دارد و برای ایجاد خدمات با کیفیت در این حوزه همواره در حال تحلیل نیاز کاربر است.

آخرین وضعیت ثبت نسخه الکترونیک در سال 1401

رشد نسخه نویسی الکترونیک در سال 1401 به طور کلی 283 درصد بود. داده‌های به دست آمده در دو بخش بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی نسخه‌های الکترونیک نه تنها دستاوردی مهم در حوزه سلامت دیجیتال کشور است، بلکه انتظار می‌رود این اطلاعات در جریان توسعه حوزه سلامت کشور توسط مسئولین نیز مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.

میزان ثبت نسخ بیمه سلامت در حالی سال پرنوسانی را پشت سر گذاشته که دو ماه فروردین و مهر در قیاس با ماه پیشین خود کمترین میزان رشد را به نام خود ثبت کرده‌اند. 

1.4

رشد کلی 342 درصدی در ثبت نسخ بیمه سلامت و رشد 276 درصدی در ثبت نسخ بیمه تامین اجتماعی بخشی از اطلاعات به دست آمده از تحلیل اطلاعاتی است که بقراط در اختیار دارد. این آمار چشم‌انداز آینده وضعیت بیمه‌های همگانی را برای جامعه شفاف‌تر کرده و در توزیع خدمات سلامت می‌توان از آن بهره‌ برد.

سرویس‌های نوبت‌‎دهی بقراط

 سرویس نوبت دهی منشی بقراط در سال 1401 با رشد 102 درصدی، نوبت دهی تلفنی با رشد 80 درصدی و نوبت دهی اینترنتی با رشد 90 درصدی همراه بوده است.

نوبت

رشد سرویس‌های نوبت‌دهی مخصوصا در بخش اینترنتی بیانگر تغییر و پذیرشی مهم از سوی جامعه در حوزه سلامت است. این موضوع به معنی تغییر فرهنگ و رفتار جامعه در حوزه سلامت است. 

افراد در اوج شلوغی و ترافیک شهری، تداخل برنامه‌های شغلی و شخصی در طول روز و مواردی از این دست اهمیت استفاده از امکانات سلامت دیجیتال را پذیرفته‌اند و آن را بخشی از زندگی روزمره خود کرده‌اند.

هرچند چالش‌های دسترسی به اینترنت این وضعیت را گاهی دچار اختلال کرده است.

بارگذاری مدارک پزشکی

نمودار زیر وضعیت بارگذاری مدارک پزشکی را نشان می‌دهد که در 6 ماه دوم سال 1401 بیشترین اختلال را از سر گذرانده است.

مدارک پزشکی

براساس گزارش سالانه این پلتفرم، بیمار و پزشک امکان استفاده از مدارک پزشکی را طی فرایند درمان دارند که اختلالات اینترنت طی 6 ماه دوم سال 1401 این فرایند را با چالش روبه‌رو کرده است. با وجود چالش‌های ایجادشده این حوزه نیز در پلتفرم سلامت بقراط این موضوع با رشدی 61 درصدی در سال 1401 همراه بوده است.