به گزارش اکوایران، جستجوی جهانی در گوگل با مضمون «آیا شغل من امن است؟» در ماه‌های اخیر دو برابر شده‌ است، زیرا مردم نگرانند که مدل‌های جدید هوش مصنوعی جایگزین آن‌ها شوند.

طبق آنچه در گزارش اکونومیست آمده، با رشد و توسعه بیشتر هوش مصنوعی، خدمات حقوقی، حسابداری و آژانس‌های مسافرتی با تحولات بی‌سابقه‌ای مواجه خواهند شد.

 در اوایل دهه 2010، بسیاری از اقتصاددانان با صدای بلند پیش‌بینی کردند که روبات‌ها میلیون‌ها شغل را از بین خواهند برد، اما زمانی که نرخ اشتغال در ایالات متحده آمریکا به بالاترین حد خود رسید، ساکت شدند. تعداد کمی از تحلیل‌گران توضیح خوبی برای این موضوع دارند که چرا کشورهایی با بالاترین نرخ استفاده از فناوری در سراسر جهان، مانند ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی، به طور مداوم در بین پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری قرار دارند.

اکونومیست با استفاده از داده‌های موسسات آمریکایی در زمینه اشتغال، اولین تلاش خود را برای ردیابی تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل انجام داده است. اکونومیست ضمن استفاده از این داده‌ها کارگران یقه سفید را از سایر کارگران جدا می‌کند.

 کارگران یقه سفید معمولاً وظایف شغلی‌شان را در یک مجموعه اداری به انجام می‌رسانند. آن‌ها حرفه‌مندهای با مهارت بالا و به‌طور رسمی آموزش دیده می‌باشند. تعداد زیادی از کارگران یقه سفید، از قبیل حسابداران، بانکداران، وکلا و مشاورین املاک، خدماتی حرفه‌ای را برای مشتریان فراهم می‌کنند. دیگر کارگران یقه سفید، از قبیل مهندسان و معماران، خدماتی را برای بازرگانی‌ها، تعاونی‌ها و موسسات دولتی فراهم می‌کنند.

تصور می‌شود که کارگران یقه سفید در برابر هوش مصنوعی آسیب‌پذیر هستند زیرا این فناوری نوظهور در استدلال منطقی و خلاقیت روز به روز بهتر می‌شود.

با این حال، هنوز شواهد کمی از ضربه هوش مصنوعی به اشتغال وجود دارد. در بهار 2020 مشاغل یقه سفید به عنوان سهمی از کل افزایش یافت، زیرا بسیاری از افراد در مشاغل خدماتی در شروع همه گیری کووید-19 شغل خود را از دست دادند. در سال گذشته، سهم اشتغال در مشاغلی که ظاهراً در معرض خطر ناشی از هوش مصنوعی هستند، نیم درصد افزایش یافته است.

البته این اول ماجرا است. تعداد کمی از شرکت‌ها هنوز از ابزارهای هوش مصنوعی در مقیاس وسیع استفاده می‌کنند، بنابراین تأثیر آن بر مشاغل می‌تواند به تأخیر بیفتد. اما احتمال دیگر این است که این فناوری‌های جدید تنها تعداد کمی از نقش‌ها را از بین ببرند. هوش مصنوعی ممکن است در برخی کارها کارآمد باشد، اما ممکن است در برخی از وظایف، مانند مدیریت و برآوردن نیازهای دیگران، عملکرد مناسبی نداشته باشد. 

برآوردها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی حتی می تواند تأثیر مثبتی بر مشاغل داشته باشد. اگر کارگرانی که از آن استفاده می‌کنند کارآمدتر شوند، سود شرکت آنها افزایش می‌یابد و سپس به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا استخدام را افزایش دهند. یک نظرسنجی اخیر توسط موسسه «اکسپریس» به این احتمال اشاره کرده است. بیش از نیمی از کارفرمایان بریتانیایی انتظار دارند که فناوری‌های هوش مصنوعی در دو سال آینده تأثیر مثبتی بر تعداد کارمندان آنها داشته باشد.

در نتیجه می‌تون گفت: در حال حاضر، یک «آخرالزمان شغلی» خیلی دور به نظر می‌رسد!