به گزارش اکوایران، اسکایپ به‌عنوان یک اپلیکیشن صوتی، تصویری و پیام‌رسان، با امکان صحبت با دوستان و اعضای خانواده بدون پرداخت هزینه‌های طولانی،  در دهه 2000 به محبوبیت رسید. 

طبق آنچه در گزارش بخش تکنولوژی سی‌ان‌بی‌سی آمده، در سال 2005 شرکت eBay آن را خرید. این معامله طبق برنامه‌ریزی انجام نشد و یک گروه سرمایه‌گذار به رهبری سیلور لیک اکثریت سهام را خریداری کرد. سپس مایکروسافت وارد عمل شد و 8.5 میلیارد دلار برای شرکت در سال 2011 هزینه کرد.

حتی با حمایت بزرگترین شرکت نرم‌افزاری جهان، اسکایپ در حال سقوط است. در طول همه‌گیری، کاربران و کارکنان تجاری به ابزارهایی مانند زوم و واتس‌اپ متا روی آوردند و اکنون گزینه‌های زیادی برای ارتباط سریع با گروه‌های دوستان و همکاران از طریق تلفن‌های هوشمند وجود دارد.

«جیم گینور»، معاون پژوهشی شرکت مشاوره Directions در مایکروسافت، در مصاحبه ای با CNBC گفت: «اسکایپ هنوز هم عمدتاً به عنوان یک وسیله برای مکالمه یک-به-یک دیده می شود.

مایکروسافت اسکایپ را در Outlook و Windows ارتقا داده و حتی برنامه را با چت ربات هوش مصنوعی مولد Bing خود غنی کرده است. اما آمار کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند هنوز خوب به نظر نمی‌رسند.

در مارس 2020، مایکروسافت اعلام کرد که اسکایپ روزانه 40 میلیون کاربر فعال دارد که به گفته یکی از سخنگویان، این تعداد از آن زمان به 36 میلیون کاهش یافته است. در مقابل، اپلیکیشن ارتباطی جدیدتر مایکروسافت، تیمز، در حال افزایش محبوبیت است و از نزدیک به 250 میلیون کاربر ماهانه در جولای 2021 به رکورد بیش از 300 میلیون کاربر در سه ماهه اول رسیده است.

«جان تالین»، یکی از مهندسان موسس اسکایپ، گفت که اگرچه بیش از یک دهه از کنار گذاشتن اسکایپ توسط بسیاری از مردم می‌گذرد، اما همچنان گزینه پیش‌فرض و محبوب او برای تماس اسکایپ  است.

او گفت: «اگر مردم می‌خواهند از کانال دیگری استفاده کنند، خوشحالم که از آن پیروی می‌کنم.»

مشخص نیست که اسکایپ تا چه زمانی وجود خواهد داشت، اما در این حد می‌دانیم که هنوز نتوانسته اقبال گذشتهٔ خود را بازیابی کند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت در ایمیلی نوشت: «اسکایپ برای افرادی که آن را دوست دارند و می‌خواهند از طریق پیام‌رسانی، تماس صوتی و تصویری و بینگ چت با هم ارتباط برقرار کنند، گزینه بسیار خوبی باقی خواهد ماند.»