به گزارش اکوایران، یک مطالعه علمی جدید توسط محققان دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد فیس‌بوک ممکن است برای سلامت روان مفید باشد.

طبق آنچه در گزارش اسکای‌نیوز آمده، این مطالعه داده‌های نزدیک به یک میلیون نفر را در 72 کشور در طول 12 سال تجزیه و تحلیل کرد. این مقاله می‌گوید شواهد آسیب‌های مرتبط با رسانه‌های اجتماعی به‌خصوص فیسبوک، اغلب بیشتر گمانه‌زنی است تا اموری قطعی.

محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از فیس بوک برای سلامتی مضر است.

پروفسور اندرو پرزیبلسکی، سرپرست تحقیقات منتشرشده در ژورنال Royal Society Open Science، گفت: «ما بهترین داده‌های موجود را به دقت بررسی کردیم و متوجه شدیم که آن‌ها از این ایده که عضویت در فیس بوک با آسیب روانی مرتبط است حمایت نمی‌کنند. بلکه می‌تواند کاملا برعکس باشد.»

skynews-meta-facebook-whatsapp_6084131

در واقع، تحلیل ما نشان می‌دهد که فیس‌بوک احتمالاً با سلامت و حتی ارتقاء سلامت روان مرتبط است.»

این تحقیق داده‌های فیس بوک را از سال 2008 تا 2019 مورد بررسی قرار داد؛ یعنی دقیقا از زمانی که این پلتفرم در مراحل اولیه خود بود.

نتایج نشان داد که ارتباطی بین استفاده از فیس‌بوک و سلامتی برای مردان و همچنین برای افراد جوان فارغ از جنسیت وجود دارد. 

نویسندگان در مقاله تحقیقاتی نوشتند: «اگرچه گزارش‌های پیامدهای روان‌شناختی منفی مرتبط با رسانه‌های اجتماعی در نوشته‌های دانشگاهی و عامه‌پسند رایج است، همه مسائل گفته‌شده در این زمینه بیشتر گمانه‌زنی است تا قطعی».

پیتر اچلز، استاد روانشناسی و ارتباطات علمی در دانشگاه باث اسپا، در مورد این مطالعه اظهار داشت: «به نظر من، ارزش این مطالعه در اثبات یک اصل مهم نهفته است. این نشان می‌دهد که می توان از داده‌های صنعت برای پرداختن به سوالات معنی‌دار استفاده کرد. در حال حاضر چه سوالی مهم‌تر از چگونگی تعامل فناوری دیجیتال با سلامت روان ما؟»

اما او اضافه کرد که برخی از اخطارها در ارتباط با این یافت‌‌ها وجود دارد که نویسندگان مطالعه به آنها پرداخته‌اند.

او گفت: «این یک مطالعه توصیفی است و به این ترتیب نمی‌تواند چیزی در مورد علیت به ما بگوید. یعنی ما نمی‌دانیم که چگونه، یا تا چه اندازه تغییرات در پذیرش فیس‌بوک باعث ایجاد تغییرات در سلامت روان می شود.

سلامت روان یک پدیده پیچیده است، و به‌خصوص در زمینه استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نتیجه‌گیری‌های مرتبط با آن، باید محتاط و نکته‌سنج باشیم.