به گزارش اکوایران، بریتانیا روز پنجشنبه گفت که در حال بررسی نحوه واکنش به تصمیم جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - برای ممنوعیت برخی سرمایه‌گذاری‌های فناوری در چین است و تصریح کرده که به ارزیابی خطرات احتمالی این نوع سرمایه‌گذاری برای امنیت ملی ادامه می‌دهد.

طبق آنچه در گزارش رویترز آمده، بایدن روز چهارشنبه یک فرمان اجرایی را امضا کرد که به وزیر خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری آمریکا در شرکت‌های چینی را در سه بخش ممنوع یا محدود کند: نیمه‌رساناها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و سیستم‌های هوش مصنوعی.

دولت ایالات متحده گفته این اقدامات برای مقابله با خطرات امنیت ملی طراحی شده است. چین روز پنجشنبه گفت که به شدت بابت این اقدام نگران است.

سخنگوی دولت ریشی سوناک - نخست‌وزیر بریتانیا - گفت که این فرمان اجرایی شفافیت مهمی را در مورد رویکرد ایالات متحده ارائه می‌دهد: «بریتانیا این اقدامات جدید را از نزدیک بررسی خواهد کرد و ما به ارزیابی خطرات بالقوه امنیت ملی مرتبط با برخی از سرمایه‌گذاری‌ها ادامه می‌دهیم».

لندن اخیراً به دنبال تثبیت روابط خود با پکن در پی یک دوره آشفتگی بر سر مسائلی مانند قوانین امنیتی در هنگ‌‌کنگ و ادعای نقض حقوق بشر علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ بوده است.

جیمز کلورلی - وزیر امور خارجه بریتانیا - رویکرد جدید این کشور را در آوریل ارائه کرد و گفت که این کشور به دنبال محافظت از خود با محدود کردن تهدیدات امنیت ملی ناشی از چین در زمینه‌هایی مانند تجارت، سرمایه‌گذاری و تغییرات آب و هوایی است.

سوناک و بایدن در ماه ژوئن توافقنامه جدیدی را برای تقویت اتحاد امنیتی تاریخی بین دو کشور خود امضا کردند و متعهد شدند روابط اقتصادی خود را در زمینه‌هایی مانند فناوری‌های پیشرفته، انرژی پاک و مواد معدنی حیاتی تعمیق بخشند.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که چین مقصد قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری خارجی بریتانیا نیست و این رقم در پایان سال 2021 به 10.7 میلیارد پوند (13.6 میلیارد دلار) در مقایسه با 461.4 میلیارد پوند در ایالات متحده می‌رسد. همچنین سرمایه‌گذاری بریتانیا در هنگ کنگ 77.6 میلیارد پوند بوده است.