به گزارش اکوایران، رگولاتورهای کالیفرنیا روز پنجشنبه طی یک رای‌گیری به دو شرکت رقیب روبوتاکسی، کروز و وایمو، اجازه دادند تا خودروهای بدون راننده خود را به صورت 24 ساعته در سراسر سانفرانسیسکو به راه اندازند و هزینه خدمات خود را از مسافران دریافت کنند.

طبق آنچه در گزارش سی‌ان‌ان آمده، رای مورد انتظار، که پس از تقریباً شش ساعت اظهار نظر عمومی موافق و مخالف درباره تاکسی‌های بدون راننده انجام شد، در بحبوحه درگیری‌ها بین شرکت‌های روبوتاکسی و برخی از ساکنان این شهر تپه‌ای برگزار شد. اولین پاسخ‌دهندگان سانفرانسیسکو، مسئولان حمل و نقل شهری و فعالان محلی، از جمله کسانی هستند که در مورد این فناوری نگرانی مشترک دارند.

کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا که خودروهای خودران را در این ایالت تنظیم می‌کند، 3 به 1 به نفع وایمو و کروز رای داد تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

این بدان معناست که ساکنان و بازدیدکنندگان سانفرانسیسکو می‌توانند برای سوار شدن در یک تاکسی بدون راننده، کرایه‌ای بپردازند و رقابت خودکار جدیدی را برای رانندگان تاکسی و سواری آغاز کنند.

تکدرا ماواکانا، مدیرعامل وایمو در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «مجوز امروز آغاز واقعی عملیات تجاری ما در سانفرانسیسکو است.»

درو پوساتری، سخنگوی کروز در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت که خدمات 24 ساعته بدون راننده یک «نقطه عطف در صنعت تاریخی» است که کروز را «در موقعیتی قرار می‌دهد که با سواری سنتی رقابت کند و وضعیت حمل‌ونقل ناامن و غیرقابل دسترس را به چالش بکشد».

تا زمان رای گیری روز پنجشنبه، کروز و وایمو می‌توانستند خدمات محدودی را به ساکنان سانفرانسیسکو ارائه دهند.

اکنون، کروز و وایمو می‌توانند برای سواری بدون راننده و دسترسی 24 ساعته و 7 روز هفته به خیابان‌های سانفرانسیسکو کرایه دریافت کنند.

مقامات کروز در یک جلسه عمومی اخیر به کمیسیون‌های ایالتی گفتند که حدود 300 وسیله نقلیه در شب و 100 خودرو در روز مستقر می‌کند، در حالی که مقامات وایمو گفتند که حدود 100 خودرو از 250 وسیله نقلیه آن در زمان‌های معین در جاده‌ها هستند.

شرکت های روباتاکسی اغلب سوابق ایمنی خود را تبلیغ می‌کنند. به گفته شرکت کروز، یک خودروی کروز حتی یک مورد مرگ و میر یا آسیب جانی نداشته است. همچنین وایمو گفت که خودروهای آنها هیچ آسیبی گزارش نشده و 55 درصد از تمام رویدادهای تصادف نتیجه برخورد یک راننده انسانی با خودروی وایمو بوده است.

بر اساس داده‌های شهری، سال 2022 بدترین سال ثبت‌شده برای تلفات رانندگی در سانفرانسیسکو از سال 2014 بود. کروز گفت که وقتی با رانندگان انسانی مقایسه می‌شود، وسایل نقلیه‌اش در مجموع 54 درصد کمتر درگیر تصادفات می‌شوند.

آژانس حمل و نقل شهری سانفرانسیسکو در جلسه کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا در روز دوشنبه اعلام کرد که از زمانی که این فناوری برای اولین بار در سانفرانسیسکو راه اندازی شد، تقریباً 600 حادثه مربوط به وسایل نقلیه خودران را ثبت کرده است. این آژانس گفت کروز و وایمو در این رابطه دچار عدم شفافیت هستند.

شیروما، کمیسر مخالف در رای 3-1، به کمیسیون توصیه کرد که رای را تا زمانی که «درک بهتری از اثرات ایمنی» خودروها دریافت کنند، به تاخیر بیاندازد.

شیروما گفت: «نباید اولین رای‌دهندگان از انجام وظیفه خود منع شوند. این واقعیت که هنوز جراحت یا فوتی رخ نداده است، پایان تحقیق نیست. کمیسیون به توضیح بهتری در مورد چرایی وقوع این رویدادها نیاز دارد.»