به گزارش اکوایران، برای اولین بار، آمریکا قرار است یک رئیس جمهور سابق را به دلیل تلاش برای از بین بردن نظام دموکراتیک محاکمه کند، زیرا همانطور که در کیفرخواست آمده است، «او مصمم بود که با وجود شکست در انتخابات در قدرت بماند». او فقط یک رئیس جمهور سابق نیست - ترامپ نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در یک رقابت فرضی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا احتمال پیروزی دارد.»

طبق آنچه در گزارش سی‌ان‌ان آمده، اتهامات بازپرس ویژه، جک اسمیت نسبت به دو کیفرخواست قبلی علیه ترامپ در پرونده‌های جداگانه مهم‌تر است، زیرا این کیفرخواست از سوی هیئت منصفه بزرگ واشنگتن ناظر بر اتهاماتی است که به ارزش‌های بنیادی آمریکا و زیربنای قانون اساسی جمهوری ضربه می‌زند. ترامپ در دو مورد دیگر - مورد اول در منهتن به دلیل اتهامات کلاهبرداری تجاری مربوط به پرداخت پولی پنهانی و دومی به دلیل سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده - اعتراف کرده است - اما تخلفات پس از انتخابات 2020 را رد کرده است.

ترامپ با توسل به همان زبان تحریک‌آمیز و لفاظی‌های ضد دموکراتیک که در کیفرخواست به‌تفصیل آمده و با آن کشور را به آستانه کودتا سوق داد، به کیفرخواست واکنش نشان داد.

کمپین او بیانیه‌ای صادر کرد و ادعا کرد که کیفرخواست اسمیت نمونه ای از «مداخله در انتخابات» است.

 همچنین کمپین مبارزات انتخاباتی او از تحریک‌آمیزترین تشبیه تاریخی ممکن برای محکومیت پرونده جدید استفاده کرد. در این بیانیه آمده است: «بی‌قانونی این آزار و اذیت نسبت به رئیس جمهور ترامپ و حامیانش یادآور آلمان نازی در دهه 1930 و دیگر رژیم‌های استبدادی و دیکتاتوری است.»

حامیان جمهوری‌خواه کنگره ترامپ، شواهد اسمیت را نادیده گرفتند و این کیفرخواست را تلاشی برای انحراف از سؤالاتی دانستند که درباره فعالیت‌های تجاری پسر رئیس جمهور فعلی، هانتر، مطرح کرده‌اند. با این حال، حزب جمهوری‌خواه هنوز هیچ مدرکی مبنی بر همدستی جو بایدن در هر گونه مورد رشوه‌خواری ارائه نکرده است و او هرگونه تخلفی را رد کرده است.

آتش سیاسی‌ای که با کیفرخواست برافروخته شد، سؤالاتی را در مورد اینکه آیا چنین اتفاقی واقعاً در راستای منافع ملی است، ایجاد خواهد کرد. با این حال، شکست در پیگرد قانونیِ تلاش برای براندازی اراده رای‌دهندگان نه تنها یک سابقه سیاسی مخرب ایجاد می‌کند، بلکه آینده خود دموکراسی ایالات متحده را نیز زیر سوال می‌برد.

اسمیت در یک بیانیه مطبوعاتی کوتاه در روز سه‌شنبه به افسران پلیسی که در 6 ژانویه 2021 از ساختمان کنگره آمریکا در برابر شورشیان ترامپ دفاع کردند، ادای احترام کرد. او گفت: «آن‌ها از نهادها و اصولی که ایالات متحده را تعریف می‌کنند، دفاع کردند».

تلاش ترامپ برای پاسخگویی به اتفاقات پس از انتخابات

این تنها آخرین تلاش دولت ایالات متحده برای ترمیم زخم‌های انتخابات مورد مناقشه 2020 است که شامل پیگرد قانونی صدها شورشگری است که به ساختمان کنگره یورش بردند.

این نشان‌دهنده ملموس ترین تلاشی است که تاکنون برای مقصر دانستن ترامپ به عنوان سردسته ادعایی شورش مذکور انجام‌شده است. و با توجه به اینکه جدی‌ترین راه حل قانون اساسی برای محدود کردن رئیس جمهور در محاکمه سنا (استیضاح) منجر به محکومیت نشد، ممکن است آخرین تلاش برای پاسخگو کردن او در سطح فدرال باشد.

از بسیاری جهات، کیفرخواست کار کمیته منتخب مجلس را تأیید می‌کند؛ کمیته‌ای که جمهوری خواهان با کسب اکثریت مجلس آن را منحل کردند.

اما محاکمه آتی همچنین آغازگر زنجیره جدیدی از پیامدها و بحران‌های بالقوه قانون اساسی خواهد بود، که بسیاری از آنها به این واقعیت مرتبط هستند که رئیس‌جمهور سابق برای بازگشت به کاخ سفید نامزد می‌شود - و شانس خوبی برای انجام این کار دارد.

بر اساس نظرسنجی نیویورک تایمز که روز سه‌شنبه منتشر شد، پیش از انتشار آخرین اخبار کیفرخواست، اگر او و بایدن به عنوان نامزدهای مربوط به احزاب خود ظاهر شوند، در رقابت تنگاتنگی خواهند بود. اگر ترامپ پیروز شود، می‌تواند از وزارت دادگستری جدید خود برای از بین بردن مسئولیت کیفری خود استفاده کند. اگر او در انتخابات شکست بخورد و محکوم شد، ممکن است به زندان بیفتد.

و اگر ترامپ نامزدی حزب جمهوری‌خواه را از دست بدهد، هر جمهوری خواه دیگری که در سال 2024 در کاخ سفید پیروز شود، با فشار شدیدی برای عفو ترامپ در صورت محکومیت او در این پرونده یا موارد دیگر مواجه خواهد شد – تصمیمی که پتانسیل آن را دارد که دولت خود را تحت الشعاع قرار دهد.

مفسر سیاسی CNN، «اسکات جنینگز»، عضو حزب جمهوری‌خواه، استدلال کرد که رأی‌دهندگان حق دارند قبل از تصمیم‌گیری در مورد رئیس جمهور جدید در نوامبر 2024، از نتیجه این پرونده مطلع شوند. تیم ترامپ بارها تلاش کرده است تا در پرونده‌های در حال بررسی تاخیر ایجاد کند.

جزئیات وحشتناک یک توطئه ادعایی برای هایجک انتخابات

سومین کیفرخواست علیه ترامپ شبکه‌ای از خطرات حقوقی فوق‌العاده را در اطراف رئیس‌جمهور سابق ایجاد می‌کند – و حتی ممکن است آخرین موردی نباشد که او با آن مواجه است. انتظار می‌رود که یک دادستان منطقه‌ای در شهرستان فولتون، جورجیا، به زودی تصمیمات مربوط به اتهامات ناشی از تحقیقات در مورد تلاش‌ها برای لغو پیروزی بایدن در این ایالت کلیدی را اعلام کند.

همچنین این کیفرخواست، جزئیات دلخراش تلاش‌های یک مرد قدرتمند را برای سرپیچی از اراده رای‌دهندگان و چسبیدن به شغل خود مانند یک مستبد، بازآفرینی می کند. بیش از دو سال بعد، این جزئیات ظرفیت شوکه کردن و ایجاد سؤالات عمیق در مورد مناسب بودن ترامپ برای بازگشت احتمالی به کاخ سفید را دارد. بسیار تناقض‌آمیز به‌نظر می‌رسد که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، سوگند بخورد از قانون اساسی‌ای دفاع کند که پیش از این آن را نقض کرده است.

اسمیت ترامپ را به سه مورد متهم کرد: تلاش برای کلاهبرداری از ایالات متحده، توطئه در راستای مانع‌تراشی و تلاش برای ممانعت از روند رسیدگی رسمی و نقض قانون اساسی.

به طور گسترده‌تر، رئیس‌جمهور سابق متهم است که علی‌رغم آگاهی قبلی، دروغ‌هایی مبنی بر تقلب در انتخابات منتشر کرده است. این یک نکته کلیدی است زیرا دادستان‌ها باید نشان دهند که رئیس جمهور سابق قصد مجرمانه‌ای داشته و عنصر معنوی جرم محقق شده است.

ترامپ متهم است که به طور غیرقانونی به دنبال براندازی آرای الکترال و اخلال در روند شمارش، جمع‌آوری و تایید نتایج انتخابات بوده است. اسمیت ادعا می‌کند که ترامپ و شش نفر از همدستان که در این کیفرخواست متهم نشده بودند، به طرق غیرقانونی به مایک پنس، معاون رئیس جمهور وقت فشار آوردند تا او را وادار به لغو نتیجه کنند.

 در حالی که اسمیت می‌گوید ترامپ حق دارد در انتخابات ادعای تقلب کند، حتی اگر دروغ باشد، اما ادعا می‌کند که رئیس‌جمهور وقت می‌دانست که شکست خورده است.. اسمیت برای اثبات نظر خود به جلسه‌ای اشاره می‌کند که در آن ترامپ در مورد یک موضوع امنیت ملی مطلع شد اما موافقت کرد که اقدام را تا تعیین رئیس جمهور بعدی به تعویق بیندازد. طبق کیفرخواست، ترامپ گفت: «بله، حق با شماست، برای ما خیلی دیر شده است. ما آن را به نفر بعدی می‌سپاریم.»

اسمیت و دادستان‌هایش از کیفرخواست استفاده می‌کنند تا مکرراً و با قدرت نشان دهند که ترامپ توسط مشاوران حقوقی، سیاسی و مبارزات انتخاباتی‌اش مطلع شده که در انتخابات شکست خورده است. جورج کانوی، وکیل محافظه‌کار و منتقد ترامپ، روز سه‌شنبه در سی‌ان‌ان گفت: «هر زمانی که کسی حقیقت را به او می‌گفت، بیرون می‌رفت و به دروغ‌پردازی ادامه می‌داد.»

تیم حقوقی ترامپ احتمالاً در محکمه استدلال می‌کند که رئیس جمهور سابق صادقانه معتقد است که در انتخابات پیروز شده است و بنابراین با حسن نیت و نه مجرمانه عمل کرده است. 

«جان لورو»، وکیل ترامپ مدعی شد که این کیفرخواست تلاشی برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آینده است و سیاست آمریکا را عمیقاً تغییر خواهد داد. او در سی ان ان گفت: «این اولین بار است که ما سخنرانی سیاسی می‌کنیم و اقداممان جرم‌انگاری می‌شود.»

حزب جمهوری خواه همچنان به ترامپ وفادار است

جمهوری خواهان بلافاصله پس از انتشار کیفرخواست، از آن به‌عنوان یک «بیانیه جناحی» تعبیر کردند.

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه از هرگونه تخریب چشم‌انداز سیاسی ترامپ سود خواهد برد. اما علیرغم اینکه عصر سه شنبه به صراحت اعلام کرد که کیفرخواست را نخوانده است، به طور ضمنی گفت که محاکمه رئیس‌جمهور سابق به سختی می‌تواند محاکمه‌ای عادلانه باشد.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که زمانی گفته بود ترامپ مسئولیت شورش کنگره را بر عهده دارد، این کیفرخواست را به عنوان تلاشی برای حمله به نامزد پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان، رئیس جمهور ترامپ، محکوم کرد.

و حتی جان باراسو، سناتور وایومینگ - عضو شورای رهبری حزب جمهوری‌خواه مجلس سنا که درباره کیفرخواست اظهارنظر کرد، گفت که این کیفرخواست نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور فعلی در حال سلاح کردم نظام قضایی علیه مخالفان خود است.

برخی از جمهوری‌خواهان هشدار داده‌اند که مشکلات حقوقی ترامپ رای‌دهندگان مستقل منتقد را از خود دور می‌کند. برای مثال، کریس سونونو، فرماندار جمهوری‌خواه نیوهمپشایر، منتقد ترامپ که برای انتخاب مجدد نامزد نمی‌شود، به سی‌ان‌ان گفت که کیفرخواست نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور سابق هرگز نمی‌تواند اکثریت پیروز در انتخابات را ایجاد کند.

اما بیشتر واکنش‌های جمهوری‌خواهان به این کیفرخواست معطوف به این بود که تلاش اسمیت برای پاسخگو کردن ترامپ نسبت به اتهامات تنها شکاف سیاسی آمریکا را عمیق‌تر می‌کند.