به گزارش اکوایران، جدال سرنوشت‌ساز بین پرونده‌های حقوقی دونالد ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 عمیق‌تر شده است و نشانه‌های جدیدی در حال آشکار شدن است از این که هدف کارزار انتخاباتی نسبتاً موفق ترامپ، تا حدی تامین مالی کمپین حقوقی او و مقابله با اتهامات جنایی است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که ترامپ کنترل خود بر رقابت جمهوری‌خواهان را افزایش می‌دهد، اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه حساب کمپین انتخاباتی او، که بیشتر پول خود را از کمک‌های کوچک حامیان رئیس جمهور سابق جمع‌آوری می‌کند، بیش از 40 میلیون دلار را صرف هزینه‌های وکلا برای پرونده‌های خود ترامپ و همکارانش کرده است.

این در حالی است که نظرسنجی انجام شده توسط نیویورک تایمز، که در روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که ترامپ نسبت به رقبای جمهوری‌خواه برتری چشمگیری دارد. ترامپ همزمان این ادعاها که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌خواهد او دستگیر شود تا نتواند بازگشتی خیره‌کننده‌ به کاخ سفید داشته باشد، را افزایش داده است.

باز شدن زبان رقبا به انتقاد

در حالی که بسیاری از رقبای ترامپ به دلیل ترس از دفع کردن حامیانش، همچنان در انتقاد علنی از منجلاب حقوقی او محتاط هستند، برخی از آن‌ها شروع به محکوم کردن رئیس‌جمهور سابق کرده‌اند، به خصوص پس از اینکه او هفته گذشته به اتهامات جدیدی در پرونده اسناد طبقه‌بندی‌شده متهم شد و پیش‌بینی می‌شود کیفرخواست‌های جدیدی در مورد تلاش‌های او برای براندازی نتایج انتخابات 2020 صادر شود. انتظار می‌رود که هیئت منصفه فدرال در واشنگتن روز سه‌شنبه تشکیل جلسه دهد.

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و نامزد حزب جمهوری‌خواه به دنبال تبدیل انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر به یک همه پرسی است، در مورد اینکه چگونه مشکلات حقوقی ترامپ می‌تواند شانس حزب را برای کسب رای در میان رای دهندگان حومه‌نشین میانه روتر و کلیدی به خطر بیندازد. کریستی روز یکشنبه در سی‌ان‌ان از ترامپ به عنوان میلیاردری که از کمک‌های مالی مردمی برای پرداخت هزینه‌های حقوقی خود استفاده می‌کند، انتقاد کرد.

کریستی  گفت: «این مردی است که خود را مقدم بر کشور می‌داند. شما با دونالد ترامپ نمی‌توانید آمریکا را در اولویت قرار دهید، زیرا برای او ترامپ در درجه اول است.»کریستی افزود که رئیس‌جمهور سابق و همکارانش «مانند روئسای مافیای بی تجربه رفتار می‌کنند.»

او گفت: «من از رای دهندگان می‌خواهم که به این گوش کنند کنند؛ در 23 آگوست زمانی که وارد صحنه مناظرات شویم، به احتمال زیاد نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در چهار حوزه قضایی مختلف به قید وثیقه آزاد خواهد بود: فلوریدا، واشنگتن، جورجیا و نیویورک.»

گل ریزان برای هزینه‌های حقوقی

این که مبارزات انتخاباتی ترامپ تا چه حد با کارزار حقوقی او، که با اتهامات جنایی متعددی روبرو است ادغام شده است، در اخبار مربوط به هزینه‌های انتخاباتی او آشکار شد و انتظار می‌رود روز دوشنبه به کمیسیون انتخابات فدرال گزارش شود. یک منبع آگاه به سی ان ان گفت که صندوق انتخاباتی «نجات آمریکا» از ابتدای سال جاری میلادی بیش از 40 میلیون دلار برای هزینه‌های حقوقی هزینه کرده است که بیش از دو برابر مبلغی است که این گروه در تمام سال 2022 برای هزینه‌های قانونی هزینه کرده است.

تیم ترامپ به شدت از این هزینه‌ها به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از پروژه سیاسی بزرگتر رئیس جمهور سابق دفاع می‌کند.

استیون چونگ، سخنگوی کمپین ترامپ به سی‌ان‌ان گفت: «به منظور مبارزه با اقدامات شنیع نزدیکان جو بایدن و برای محافظت از این افراد بیگناه در برابر تباهی مالی و جلوگیری از نابودی کامل زندگی آنها، صندوق انتخاباتی به هزینه‌های حقوقی آنها کمک کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها در برابر آزار و اذیت غیرقانونی مدافع دارند.» جزئیات هزینه‌های حقوقی صندوق انتخاباتی ترامپ اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد.