به گزارش اکوایران، برنامه‌های دولت جو بایدن برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌ها در چین به طور محدود بر فناوری‌های پیشرفته و سرمایه‌گذاری‌های جدید متمرکز خواهد بود و احتمالاً تا سال آینده اجرایی نخواهد شد، زیرا این سیاست برای مدتی در بوروکراسی سخت‌گیر واشنگتن گیر خواهد کرد.

برخی از افرادی که با این طرح‌ها آشنا هستند، به بلومبرگ گفته‌اند مقامات در نظر دارند تا پایان ماه اوت پیشنهادی را برای برنامه طولانی‌مدت بررسی و احتمالاً ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های نیمه‌هادی، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی در چین به پایان برسانند. 

به گفته منابع آگاه، محدودیت‌ها احتمالا فقط برای سرمایه‌گذاری‌های جدید اعمال می‌شود و دولت همچنین تصمیم گرفته است از بخش‌های بیوتکنولوژی و انرژی چشم‌پوشی کند.

جانت یلن - وزیر خزانه‌داری آمریکا - چندی قبل در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ بر دامنه محدود این برنامه‌ها تاکید کرد و گفت که این محدودیت ها «به طور محدود» هدف‌گذاری خواهند شد. این امر برای شرکت‌هایی که به‌دنبال گشایش در بازار چین هستند یا سرمایه‌گذارانی که نگران رشد اقتصادی گسترده‌تر هستند، مشکلات جدی‌ای ایجاد نخواهد کرد.

او گفت: «اینها کنترل‌هایی نیستند که بر سرمایه‌گذاری ایالات متحده به طور گسترده در چین تأثیر بگذارند یا تأثیر اساسی بر فضای سرمایه‌گذاری چین داشته باشند».

یلن روز دوشنبه در برابر این پرسش که «چرا فرایند پیشنهاد این محدودیت‌ها طولانی شده است؟» پاسخ داد که «مقامات می‌خواهند مطمئن شوند که اگر این کار را انجام می‌دهیم، درست انجام می‌دهیم و ما روی جزئیات کار می‌کنیم».

اگر این برنامه اکنون کامل شود و همچنین به تصویب برسد، احتمالاً تا سال 2024 اجرایی نخواهد شد. این امر شاهین‌های چینی را که به دنبال اقدامات سخت‌تر و سریع‌تر هستند، ناامید می‌کند، اما می‌تواند به دولت زمان بیشتری بدهد تا بین تمایل خود برای اعمال کنترل‌های مؤثر حرکت کند و در عین حال تنش‌ها با چین را که از محدودیت‌های قبلی خارج شده است، کاهش دهد.

cd7a3630-0d7d-4316-b60b-543b603766e2

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحدۀ آمریکا 

سخنگوی کاخ سفید و شورای امنیت ملی از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

«مائو نینگ» - سخنگوی وزارت خارجه چین - پیش‌تر در یک نشست مطبوعاتی منظم گفته بود: «چین با سیاسی‌کاری و سوءاستفاده آمریکا از مسائل تجاری و فناوری مخالف است. این به نفع هیچ‌کس نیست که محدودیت‌های خودسرانه برای همکاری‌ها و تجارت فناوری عادی ایجاد کند.»

می‌توان گفت کنترل‌های سرمایه‌گذاری خارجی بخشی از تلاش گسترده‌تر کاخ سفید برای محدود کردن توانایی‌های چین در توسعه نسل بعدی فناوری است که انتظار می‌رود بر امنیت نظامی و اقتصادی تسلط یابد. این مرحله شامل محدود کردن فروش نیمه‌هادی‌های پیشرفته و ابزار توسعه آن‌ها است.