به گزارش اکوایران، «جف بزوس» - موسس شرکت آمازون - در حال گسترش فعالیت خود در فضا است.

به نوشته بی‌بی‌سی،‌ او روز گذشته دو نمونه اولیه از ماهواره‌هایی را تحت عنوان پروژه «کوئیپر» (Project Kuiper) به فضا پرتاب کرد.

جف بزوس قصد دارد در چند سال آینده بیش از 3 هزار و 200 ماهواره را در مدار زمین قرار دهد و به وسیله آن‌ها، شرایط اتصال به اینترنت را برای مردم نقاط مختلف زمین فراهم کند. دو ماهواره‌ای که روز گذشته به فضا پرتاب شدند به وسیله راکت «اطلس 5» در مدار 500 کیلومتری زمین قرار گرفتند.

آقای بزوس امیدوار است با این اقدام، ماهواره‌های استارلینک متعلق به ایلان ماسک را که هم‌اکنون اینترنت ماهواره‌ای را برای مردم سراسر جهان فراهم کرده، به چالش بکشد.

شرکت آمازون تحقیق و توسعه پروژه 10 میلیارد دلاری کوئیپر را در سال 2018 آغاز کرد. شرکت اسپیس‌ایکس با مدیریت ایلان ماسک توانسته بیش از 4 هزار و 800 ماهواره استارلینک را در مدار زمین قرار دهد و از این حیث، سردمدار اینترنت ماهواره‌ای در جهان محسوب می‌شود.

علاوه بر اسپیس‌ایکس، شرکت بریتانیایی وان‌وب نیز توانسته شبکه‌ای از 620 ماهوره اینترنتی را در مدار زمین ایجاد کند. پروژه‌های مشابهی هم در کانادا، اتحادیه اروپا و چین در حال توسعه است.

جف بزوس پس از دریافت مجوز آغاز پروژه «سیستم کوئیپر» از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا موظف است تا جولای 2026 دست‌کم نیمی از ماهواره‌های این سیستم را در مدار زمین مستقر و پروژه کوئیپر را تا جولای 2029 به شکل کامل راه‌اندازی کند.

از سوی دیگر، نگرانی قابل توجهی وجود دارد که تعداد فزاینده فضاپیماها و ماهواره‌ها در مدار زمین تأثیر منفی بر رصد تلسکوپ‌ها داشته باشد.