به گزارش اکوایران، تنظیماتی در تلفن همراه و مرورگر اینترنت شما وجود دارد که شرکت گوگل به سختی تلاش می‌کند شما به آن توجهی نداشته باشید. اما گوگل تا چه اندازه حاضر است از این اتفاق جلوگیری کند؟ تنها در سال 2021، این شرکت به شرکت‌های بزرگ اپل، سامسونگ و دیگر شرکت‌های مشابه 26/3 میلیارد دلار پول پرداخت کرد تا این تنظیمات برای کاربران دست‌نخورده باقی بماند.

به نوشته واشنگتن‌پست، این پول بیشتر از درآمد یک ساله مک‌‌دونالد از فروش همبرگر است. تنظمیات یادشده باعث می‌شود فاش شدن موقعیت جغرافیایی شما و بررسی محتوای آنلاینی که جست‌وجو می‌کنید و توسط شرکت‌ها و افراد رصد می‌شود، تحت تأثیر قرار بگیرد. این اتفاق بر مفید بودن محتوایی که شما می‌بینید و اینکه چه مقدار از نمایشگر با تبلیغات پر شود، تأثیر می‌گذارد.

منظور نویسنده این گزارش واشنگتن‌‌پست، موتور جست‌وجوی شماست. گوگل با پرداخت پول به سازندگان تلفن همراه، لپ‌تاپ و مرورگرهای اینترنت، اطمینان حاصل می‌کند که این شرکت‌ها گوگل را موتور جست‌وجوی اصلی خود قرار می‌دهند و حتی آن‌ها را از ارائه پیشنهاد درباره موتورهای جست‌وجوی دیگر باز می‌دارد. گوگل میلیاردها دلار برای اطمینان از ادامه این روند خرج می‌کند.

بسیاری از افراد درباره موتور جست‌وجویی که استفاده می‌کنند کنجکاو نشده‌اند و درباره اینکه گوگل چگونه توانسته جایگاه فعلی خود را به دست آورد، سوالی نمی‌پرسند. این آگاهی باعث می‌شود که نه تنها موتورهای جست‌وجوی دیگر را مد نظر قرار دهید، بلکه باید به اعتماد خود به شرکت‎‌های اپل، سامسونگ و دیگر شرکت‌ها که کاربران خود را فروخته‌اند، نگاهی دوباره داشته باشید.

دلیلی که ما توانسته‌ایم پرده از این موضوع برداریم به برگزاری دادگاهی علیه شرکت گوگل در واشنگتن مربوط می‌شود که در مقایسه با دادگاه‌های پیشین این شرکت، از حساسیت بیشتری برخوردار است.

گوگل از سوی آمریکا به این موضوع متهم شده که این شرکت با پرداخت‌های غیرقانونی به سازندگان تلفن همراه و دیگر کالاهای مشابه، مردم را از دسترسی به موتورهای جست‌وجوی دیگر مانند «داک‌داک‌گو» (DuckDuckGo) - که هیچ‌گونه اطلاعات شخصی را جمع‌آوری نمی‌کند - یا موتور جست‌وجوی «بینگ» - متعلق به شرکت مایکروسافت - منع می‌کند.

شاید از خود بپرسید که چرا این موضوع اهمیت دارد؛ گوگل به نمایش نتایج خوب شهرت دارد چراکه اطلاعات کاربران خود را می‌داند. چه ایرادی دارد که گوگل موتور جست‌وجوی اصلی باشد؟

نکته‌ای که از دادگاه کنونی گوگل فهمیده‌ایم، این سوالات را به چالش می‌کِشد. اگر گوگل یک موتور جست‌وجوی بسیار عالی است، چه احتیاجی دارد که میلیاردها دلار هزینه کند تا ما هیچ‌وقت به فکر جایگزینی آن نباشیم؟ در زمانی که گوگل موتور جست‌وجوی اصلی ما بوده، چه چیزهایی را از دست داده‌ایم و چطور می‌توانیم متوجه شویم که شاید یک موتور جست‌وجوی بهتر نیز وجود داشته باشد؟

نویسنده این گزارش در پایان نوشته: «من تصمیم گرفتم موتور جست‌وجوی خود را تغییر دهم چراکه فکر نمی‌کنم هیج موتور جست‌وجویی بدون داشتن شیوه‌های موثر حفظ حریم شخصی، بهترین گزینه باشد. اما اگر هم دلتان نمی‎خواهد گوگل را جایگزین کنید، انتخاب نهایی با شماست».