به گزارش اکوایران، هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی به صورت مفصل به بررسی نقش هوش مصنوعی پرداخته و به این پرسش پاسخ داده که آیا هوش مصنوعی، خیزش چشمگیری در رشد تولید ناخالص داخلی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

واقعیت این است که همه در انتظار انقلاب بزرگ در دنیای اقتصاد به واسطه هوش مصنوعی هستند. با این حال، این نخستین بار نیست که تکنولوژی پیشرفت کرده و شاهد اثرات پیشرفت آن بر اقتصاد هستیم.

براساس گزارش اکونومیست، هیچ وقت یک فناوری پیشرفته به تنهایی نتوانسته تحولی بزرگ را در دنیای اقتصاد ایجاد کند. همیشه این تحولات با اتفاقات دیگری همراه بوده است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند هوش مصنوعی منجر به ایجاد انحصار در شرکت‌های مشخص می‌شود، به‌ویژه آن دسته از شرکت‌هایی که در زمینه فناوری فعالیت دارند. مطالعات اما نشان می‌دهد همیشه اینطور نیست و هوش مصنوعی الزاما منجر به ایجاد انحصار نخواهد شد.

برخی هم تصور می‌کنند هوش مصنوعی بازار کار را نابود خواهد کرد و در عین حال، بهره‌وری را به شدت افزایش خواهد داد. باز هم در این زمینه، مطالعات نشان می‌دهد محدودیت‌هایی برای هوش مصنوعی وجود دارد و الزاما اینطور نیست.

حتی از بین رفتن مشاغل فرایندی تدریجی است و هوش مصنوعی نمی‌تواند یکباره همه مشاغل را از بین ببرد. علاوه بر آن، در کنار از بین رفتن مشاغل قدیمی، شغل‌های جدیدی ایجاد خواهد شد که به مهارت‌های ویژه‌ای در رابطه با هوش مصنوعی نیاز دارند.

در این ویدیو گزارش اکونومیست درباره نقش هوش مصنوعی در رشد اقتصادی را مورد بررسی قرار داده‌ایم و به صورت مختصر توضیح داده‌ایم که چرا نباید در انتظار تحولی بزرگ در اقتصاد باشیم.