به گزارش اکوایران، هند در روز دوشنبه (11 دی) نخستین ماهواره خود برای مطالعه سیاه‌چاله‌ها را به فضا پرتاب کرد زیرا این کشور سعی دارد پیش از یک مأموریت سرنشین‌دارِ فضایی جاه‌طلبانه در سال آینده میلادی، تلاش‌ها برای گسترده‌تر کردن اکتشافات فضایی خود را بیشتر کند.

به نوشته بلومبرگ، این فضاپیما موسوم به «ماهواره قطبش‌سنج اشعه ایکس»، در مدار 350 کیلومتری زمین قرار گرفته است. این ماهواره با وزن حدود 470 کیلوگرم به کمک دو «بار محاسباتی» که توسط سازمان پژوهش‌های فضایی هند و یک موسسه تحقیقاتی مستقر در شهر بنگلور هند طراحی شده‌اند، به مطالعه اشعه‌های ایکس ساطع‌شده از 50 جرم کیهانی می‌پردازد.

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) نیز مأموریت مشابهی را در سال 2021 انجام داد تا بتواند به سوالاتی نظیر «چرا سیاه‌چاله‌ها می‌چرخند» پاسخ دهد و از یافته‌های تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا که بیش از دو دهه قبل به فضا پرتاب شد، استفاده کند. سازمان ملی فضایی چین نیز نخستین تلسکوپ فضایی پرتو ایکس خود را در جهت تحقیق روی سیاه‌چاله‌ها،‌ در سال 2017 به فضا پرتاب کرد.

مأموریت‌های فضایی آینده هند شامل نخستین مأموریت سرنشین‌دار این کشور موسوم به «گاگانیان» است که قرار است در سال 2025 اجرا شود. پس از موفقیت در فرود موفق یک فضاپیما در نزدیکی قطب جنوب ماه در سال گذشته میلادی، هند قصد دارد نسل جدید فضاپیماها و سکوهای پرتاب جدید خود را توسعه دهد تا بتواند تا سال 2040 میلادی فضانوردانش را روی ماه فرود بیاورد.

هند همچنین قصد دارد برای جاه‌طلبی‌های بیشتر در زمینه اکتشافات فضایی، همکاری خود با غول‌های این زمینه از جمله ناسا را بیشتر کند. بیل نلسون - مدیر ناسا - در ماه نوامبر و پیش از یک مأموریت مشترک فضایی میان آمریکا و هند که برای پرتاب در سال 2024 برنامه‌ریزی شده، از هند بازدید کرد.