به گزارش اکوایران، همزمان با افزایش تلاش عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و دور کردن آن از نفت، صندوق ثروت ملی این کشور تصمیم دارد در بخش تولید ریزتراشه‌ها و صنعت فضا، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام دهد.

به نوشته بلومبرگ، «عبدالله السوها» - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی - در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام کرد: «صندوق ثروت ملی عربستان قصد دارد در سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در صنعت تولید ریزتراشه‌ داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود یک نهاد یا شرکت پیشرو در صنعت فضا، به پیشرفت عربستان در صنعت فضا کمک کند.»

عبدالله السوها که ریاست آژانس فضایی عربستان را نیز بر عهده دارد، افزود: «صندوق ثروت ملی برنامه دارد یک شرکت ملی فضایی تأسیس کند.»

صندوق ثروت ملی عربستان به عنوان یکی از بخش‌های اصلی برنامه محمد بن سلمان - ولیعهد سعودی - برای تحول اقتصاد این کشور و دور کردن هر چه بیشتر آن از نفت محسوب می‌شود. این صندوق توانسته به سرعت دارایی‌هایی به ارزش 700 میلیارد دلار را به خود اختصاص دهد و در زمینه‌های بسیاری - از خودروهای الکتریکی گرفته تا برگزاری مسابقات گلف - سرمایه‌گذاری کرده است. این صندوق قصد دارد میزان دارایی‌های خود را تا سال 2025 به 1 تریلیون دلار برساند.

یکی از ابتکارات اصلی این صندوق، ایجاد یک قطب تولید خودرو در سواحل غربی عربستان بوده است. شرکت آمریکایی «لوسید موتورز» که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت دارد، در این منطقه از عربستان به مونتاژ خودروهای خود می‌پردازد. همچنین قرار است شرکت‌های «هیوندای موتور» و شرکت خودروسازی «سیر» عربستان که به تولید خودروهای برقی می‌پردازد، فعالیت خود در این منطقه از عربستان را آغاز کنند.

برنامه مربوط به فضا

عربستان سعودی برنامه توسعه در صنعت فضا را در سال 2018 آغاز کرد و به عنوان بخشی گسترده‌تر از سرمایه‌گذاری در این صنعت، در سال گذشته میلادی فضانوردان خود را به فضا ارسال کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان همچنین گفته: «اقتصاد فضایی قطعا یک فرصت تریلیون دلاری محسوب می‌شود. عربستان بسیار خوش‌بین است که نه تنها به یک رهبر منطقه‌ای در صنعت فضا، بلکه به یک رهبر جهانی نیز تبدیل شود. هدف بزرگ ما تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در این زمینه تا سال 2030 و رسیدن به سطح بسیار بالای جهانی تا سال 2040 است.»

عربستان سعودی انتظار دارد که بتواند به جذب سرمایه‌گذاری از شرکت‌های فناوری آمریکایی و چینی ادامه دهد، حتی با وجود اینکه تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان افزایش یافته است.

وزیر ارتباطات عربستان در پایان اعلام کرد: «عربستان سعودی طرفدار سرمایه‌گذاری و مشارکت است و یک بازار آزاد محسوب می‌شود. هر کسی که با الزامات نظارتی و امنیتی ما مطابقت داشته باشد و در خدمت منافع ملی عربستان باشد، با او کار خواهیم کرد.»