به گزارش اکوایران، آژانس فضایی آمریکا (ناسا) از هواپیمای مافوق صوت ویژه خود موسوم به «ایکس 59» رونمایی کرده است.

به نوشته ساینس الرت، این هواپیمای جدید به گونه‌ای طراحی شده که میزان غرش صوتی را که به دنبال شکسته شدن دیوار صوتی پدیدار می‌شود، به کمترین میزان برساند. ایکس 59 با سرعت 1/4 برابر سرعت صوت پرواز می‌کند و قرار است نخستین پرواز خود را در اواخر سال جاری میلادی انجام دهد.

این هواپیما نتیجه یک پروژه مشترک میان ناسا و شرکت لاکهید مارتین است و هدف از ساخت آن، دستیابی به یک موفقیت جاه‌طلبانه است. هدف این است که با ایجاد انقلابی در سفرهای هوایی، نسل جدیدی از جت‌های تجاری تولید شود که قادرند سریع‌تر از سرعت صوت پرواز کنند.

پروازهای مافوق صوت به توانایی پرواز با سرعت‌هایی فراتر از سرعت صوت اطلاق می‌شود. میزان سرعت صوت با توجه به میزان تراکم هوا متفاوت است اما میزان آن در سطح دریا به 1224 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در صورتی که هواپیمایی از این سرعت فراتر برود، به سرعت‌های مافوق صوت دست پیدا کرده است.

هواپیمایی که دیوار صوتی را می‌شکند، باعث ایجاد غرش صوتی می‌شود اما این اتفاق بلافاصله پس از آنکه یک هواپیما از دیوار صوتی عبور می‌کند، رخ نمی‌دهد. غرش صوتی که در نتیجه امواج ضربه‌ای فشرده به وجود می‌آید، تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که هواپیما به پرواز با سرعت مافوق صوت ادامه دهد.

اکنون با تولید هواپیمای ایکس 59،‌ انتظار می‌رود صدای غرش صوتی که یک صدای اضطراب‌آور محسوب می‌شود، کاهش پیدا کند. طراحی این هواپیما به گونه‌ای است که گویی از فیلم‌های علمی‌تخیلی الهام گرفته شده است. طول هواپیمای ایکس 59 به 30 متر می‌رسد و عرض آن نیز 9 متر است. هواپیمای یادشده دارای یک دماغه باریک است که یک‌سوم از کل طول آن را شامل می‌شود. این امید وجود دارد که طراحی دماغه نازک ایکس 59 با شکستن امواج ضربه‌ای، میزان غرش صوتی را تا حد امکان کاهش دهد.

اگر پروازهای آزمایشی ایکس 59 با موفقیت همراه شود، در سال‌های آینده شاهد کاهش قابل توجه زمان پروازها در نقاط مختلف جهان خواهیم بود.