به گزارش اکوایران، محققان نروژی با همکاری دانشگاه سیدنی استرالیا یک انسولین خوراکی تولید کرده‌اند که در آزمایش روی گونه‌های حیوانی اثربخشی مطلوبی نشان داده و قرار است از سال 2025 آزمایش‌های بالینی آن جهت استفاده برای بیماران دیابتی انجام شود.

به نوشته نیو اطلس، هدف انسولین خوراکی رساندن دقیق‌تر انسولین به قسمت‌هایی از بدن است که بیشتر به آن نیاز دارند. این داروی خوراکی همچنین از عوارض جانبی ناخواسته مرتبط با تزریق انسولین به شکل سنتی، جلوگیری می‌کند.

محققان از یک پوشش حساس به پی اچ و آنزیم برای محافظت از انسولین تا زمان رسیدن آن به دستگاه گوارش استفاده و از اثربخشی آن اطمینان حاصل کرده‌اند.

در آزمایشات روی بابون‌ها، این انسولین خوراکی منجر به کاهش گلوکز خون بدون ایجاد هیپوگلیسمی (افتِ قند خون به زیر ۶۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر) شد.

محققان قصد دارند در سال 2025 آزمایشات انسانی را برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی این دارو آغاز کنند و امیدوارند این درمان خوراکی به‌‌طور کامل جایگزین روش سنتی تزریق انسولین شود. در صورت موفقیت آمیز بودن، انسولین خوراکی می‌تواند جایگزین عملی‌تر و مناسب‌تری برای بیماران ارائه دهد زیرا از نحوه عملکرد انسولین در افراد سالم تقلید می‌کند.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که انسولین خوراکی می‌تواند طی دو تا سه سال آینده برای استفاده عموم در دسترس باشد و پیشرفت قابل توجهی در مدیریت دیابت داشته ایجاد کند.