به گزارش اکوایران، انتظار می‌رود دولت آمریکا در هفته‌های آتی، میلیاردها دلار یارانه به شرکت‌های برتر تولید ریزتراشه مانند «اینتل» و شرکت «صنایع نیمه‌رسانای تایوان» اعطا کند.

به نوشته رویترز و به نقل از وال‌استریت ژورنال، هدف از این اقدام، کمک به این شرکت‌ها برای ساخت کارخانه‌های جدید در آمریکا است. با این تصمیم، ساخت ریزتراشه‌های پیشرفته برای تلفن‌های همراه هوشمند و هوش مصنوعی، افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

در میان شرکت‌های احتمالی که این یارانه‌ها را دریافت خواهند کرد، شرکت اینتل در حال ساخت کارخانه‌های جدید در آریزونا،‌ اوهایو، نیو مکزیکو و اورگون است که هزینه‌ تکمیل آن‌ها بیش از 43/5 میلیارد دلار برآورد شده است.

یکی دیگر از شرکت‌های خواهان این یارانه‌ها، شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان است که در حال ساخت دو کارخانه‌ خود در نزدیکی شهر فینیکس با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری است. شرکت سامسونگ الکترونیکس کره جنوبی نیز در حال ساخت یک کارخانه 17/3 میلیارد دلاری در تگزاس است.

وزارت بازرگانی آمریکا از فاش کردن متقاضیان احتمالی این یارانه‌ها خودداری و از اظهارنظر در مورد زمان اعطای این یارانه‌ها صرف نظر کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نقل از یکی از مقامات وزارت بازرگانی اعلام کرد: «این یک فرآیند مبتنی بر شایستگی با مذاکرات تجاری دشوار است. اعطای این یارانه‌ها کاملا به این موضوع بستگی دارد که کدام پروژه‌ها امنیت اقتصادی و ملی ایالات متحده را ارتقا می‌دهند. این پرو‌ژه‌ها می‌توانند به شکل قابل توجهی،‌ صنعت تولید ریزتراشه‌ در آمریکا را تغییر دهند.»

در این میان،‌ آمریکا در حال دشوارتر کردن فروش ریزتراشه‌ها به چین است. ایالات متحده اعلام کرده این اقدام در جهت جلوگیری از دسترسی چین به فناوری‌های فوق پیشرفته است که پکن می‌تواند از آن برای بیشتر کردن قدرت نظامی خود و پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی، بهره ببرد.

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که از این اقدام آسیب خواهد دید، شرکت آمریکایی انویدیا است، چراکه حدود 25 درصد از فروش ریزتراشه‌های این شرکت به مشتریان چینی است.