به گزارش اکوایران، پس از آن که رای دهندگان تایوانی درخواست‌های مکرر پکن مبنی بر رای ندادن به لای چینگ‌-ته را رد کردند، رئیس جمهور جدید حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP) قول داد از جزیره در برابر «ارعاب» چین دفاع کند و روز یکشنبه وزارت خارجه تایوان به پکن گفت که نتیجه انتخابات را بپذیرد.

به نوشته فرانس‌24، در این بیانیه‌ آمده است: «وزارت امور خارجه از مقامات پکن می‌خواهد به نتایج انتخابات احترام بگذارند، با واقعیت روبرو شوند و از سرکوب تایوان دست بکشند تا تعاملات مثبت بین تنگه‌ای به مسیر درست خود بازگردد».

پس از یک مبارزه انتخاباتی تحت فشار دیپلماتیک از سوی پکن و گشت‌زنی تقریباً روزانه جت‌های جنگنده چینی بر فراز جزیره، لای روز شنبه با بیش از 900،000 رأی، نزدیک‌ترین رقیب خود هو یو-ایه از حزب کومینتانگ (KMT) را شکست داد.

لای 64 ساله در سخنرانی پیروزی خود، به رای دهندگان که تحت تأثیر فشار «نیروهای خارجی» که تلاش می‌کنند بر انتخابات تأثیر بگذارند قرار نگرفتند، تبریک گفت.

او گفت که می‌خواهد با چین - بزرگترین شریک تجاری تایوان - همکاری کند و صلح و ثبات را حفظ کند، اما متعهد شد که تحت فشار تخاصمات چین قرار نگیرد.

او به حامیان خود گفت: «ما مصمم هستیم از تایوان در برابر تهدیدات و ارعاب مداوم چین حفاظت کنیم.»

در روزهای منتهی به انتخابات، چین به رای دهندگان تایوان هشدار داد که «انتخاب صحیح» را انجام دهند و اینکه لای، جزیره را به جنگ نزدیک‌تر خواهد کرد.

قدرت‌های جهانی مشتاقند تا حد ممکن شاهد ثبات بین چین و تایوان باشند، به ویژه به دلیل نقش حیاتی این جزیره در اقتصاد جهانی.

تنگه تایوان یکی از مهم‌ترین شریان‌های تجارت دریایی جهان است، و این جزیره خود یک تولیدکننده بزرگ فناوری، به‌ویژه نیمه‌رساناهای حیاتی است - تراشه‌های کوچکی که در همه چیز از تلفن‌های هوشمند گرفته تا سیستم‌های موشکی استفاده می‌شوند.

لای و حزب دموکراتیک خلق‌ او، درخواست‌های سابق خود برای استقلال را کمتر کرده‌اند و گفته‌اند که نیازی به اعلامیه رسمی استقلال وجود ندارد، زیرا تایوان همین حالا هم مستقل است و از حاکمیت خود دفاع می‌کند.