به گزارش اکوایران، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد هند به تدریج در حال کمتر کردن سلطه چین بر صادرات محصولات الکترونیکی در برخی بازارهای کلیدی است.

براساس گزارش بلومبرگ، این اتفاق در حالی رخ داده که تولیدکنندگان در حال متنوع‌سازی زنجیره تأمین خود و دور شدن از چین هستند. این تأثیر بیش از همه در بریتانیا و آمریکا مشاهده می‌شود. در این کشورها، تنش‌های ژئوپولیتیکی با چین در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

صادرات محصولات الکترونیکی هند به آمریکا از 2/51 درصد در نوامبر 2021 به 7/65 درصد در نوامبر 2023 رسیده است. این آمار در بریتانیا از 4/79 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

نمودار 1

دولت هند با ارائه مشوق‌های ویژه نظیر کاهش مالیات، ارائه تخفیف، شرایط آسان‌تر به دست آوردن زمین و حمایت سرمایه‌ای، در حال جذب تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی به این کشور است. هدف این است که صنعت تولید داخلی هند گسترش یابد تا صادرات بیشتر شود و کسب‌وکارهای هند بتوانند با همکاری با شرکای بزرگ جهانی، رشد قابل توجهی پیدا کنند.

هند میزبان بزرگ‌ترین کارخانه تولید تلفن همراه شرکت سامسونگ الکترونیکس است و شرکت اپل نیز دست‌کم 7 درصد از گوشی‌های آیفون‌ را در این کشور تولید می‌کند.

نمودار 2

پیشروی هند در بیشتر کردن سهم بازار خود در اروپا و ژاپن محدودتر بوده است که نشان می‌دهد اروپا و ژاپن هنوز به‌طور کامل چین را کنار نگذاشته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد صادرات محصولات الکترونیکی هند به نسبت صادرات چین، در آلمان 3/38 درصد و در سطح جهان 3/52 درصد بوده است.

نمودار 3