به گزارش اکوایران، قرار است یک باتری شنی عظیم میزان آزادسازی کربن توسط یکی از شهرهای فنلاند را کاهش دهد.

براساس گزارش یورونیوز، این واحد ذخیره‌سازی که در ابعاد صنعتی در شهر پرناینن فنلاند توسط محققان این کشور ساخته می‌شود، در زمان آغاز فعالیت خود در چند سال آینده به بزرگ‌ترین باتری شنی جهان تبدیل خواهد شد.

این باتری با قابلیت ذخیره‌سازی 100 مگاوات ساعت انرژی حرارتی از منابع خورشیدی و بادی، باعث می‌شود شهروندان استفاده از نفت در سیستم گرمایش منطقه‌ای خود را حذف کنند که در نتیجه آن، میزان آزادسازی گازهای گلخانه‌ای با کاهش حدود 70 درصدی همراه می‌شود.

ساخت این باتری شنی بلافاصله پس از قطع شدن ارسال گاز روسیه به فنلاند به دلیل درخواست این کشور برای عضویت در ناتو مطرح شد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد انرژی تجدیدپذیر چگونه می‌تواند به اشکال گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. ‌

دانه‌های شن ظرفیت شگفت‌آوری برای ذخیره انرژی دارند. باتری شنی در شهر پرناینن حدود 10 برابر بزرگ‌تر از باتری شنی فعال در شهر کانکانپَه فنلاند خواهد بود.

باتری شنی دارای یک برج بلند است که با شن و ماسه درجه پایین پر می‌شود و سپس با گرمای ناشی از انرژی خورشیدی و باد شارژ می‌شود. این سیستم با فرآیندی موسوم به «گرمایش مقاومتی» کار می‌کند که در آن گرما از طریق اصطکاک ایجاد می‌شود و جریان الکتریکی از هر ماده‌ای که ابررسانا نیست، عبور می‌کند. سپس هوای گرم ایجاد شده از طریق یک مبدل‌ حرارتی در مخزن به گردش در می‌آید.

شن و ماسه می‌تواند گرمایی با دمای حدود 500 درجه سانتیگراد را برای چندین ماه ذخیره کند که یک انرژی ارزشمند و ارزان برای زمستان محسوب می‌شود.