به گزارش اکوایران، در طول سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، شرکت اپل با چالش‌های قابل توجهی در فروش تلفن‌های همراه آیفون در چین مواجه شد و در این کشور 19 درصد کاهش فروش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد.

به نوشته بلومبرگ، این بدترین عملکرد این شرکت مطرح آمریکایی در بازار چین از زمان شروع همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 است. به واسطه این عملکرد ضعیف، اپل به رتبه سوم در بازار رقابتی چین سقوط کرد. در همین حال، برندهای محلی مانند «آنِر» و «شیائومی» رشد فروش در بازار تلفن‌های همراه هوشمند را رهبری کردند.

کاهش فروش آیفون در چین به نگرانی‌ها در مورد عملکرد جهانی اپل می‌افزاید زیرا آمارها حاکی از کاهش نزدیک به 10 درصدی فروش آیفون در سراسر جهان در سه‌ماهه نخست سال 2024 است. از سوی دیگر، رشد قابل توجه در فروش تلفن‌های همراه هوآوی، به شکل مستقیم موقعیت اپل را در بازار تهدید کرده است. علاوه بر این، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر پکن در مورد استفاده از وسایل الکترونیکی خارجی در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، عملیات تجاری اپل در این کشور را پیچیده‌تر کرده است.

در واکنش به فروش ضعیف، اپل به ارائه تخفیف‌ها و مشوق‌هایی در چین متوسل شده است، از جمله کاهش قیمت تا 180 دلار در جدیدترین مدل‌های خود. با این حال، این تلاش‌ها برای جبران تأثیر اوج گرفتن هوآوی کافی نبوده است.

سرمایه‌گذاران به دقت استراتژی‌های اپل را برای مقابله با این چالش‌ها و حفظ سهم بازار خود تا زمان عرضه نسل بعدی آیفون‌ها در پاییز، زیر نظر خواهند داشت. علاوه بر این، نگرانی‌هایی وجود دارد که اپل ممکن است در استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی از رقبای خود عقب بماند و این مسئله سؤالاتی را در مورد توانایی این شرکت در ایجاد نوآوری و باقی ماندن در بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کند.